«درام کودک با استعداد بودن»(و جستجو برای خودِ واقعی) در سال 1979 در آلمان وسپس در 1981 به زبان انگلیسی چاپ شد.
نویسندهی این اثر، آلیس میلر؛ روانشناس و روانکاو سویسی بود که به بررسی تروما و بدرفتاری کودکان توسط والدین پرداخت و قدرت والدین و تنبیه جسمی و روانی را کانون اختلال در کارکرد کودک و بعدها در بزرگسال دانست.
میلر جزو معدود روانشناسانی بود که به شنیدن صدای درونی کودک در بزرگسال توجه نشان داد و ریشه اختلالات نوروز، پسیکوز و روانتنی را ناشی از سوء رفتار والدین دانست.
کودک که نمیتواند احساسات خود را بیان کند و نیاز به مهر دارد، برای به دست آوردن محبت والدین خواستههای اساسی خود را سرکوب کرده و طوری رفتار میکند که مطابق میل والدین باشد. سرکوب احساسات واقعی کودک به بروز افسردگی، بیبضاعتی عاطفی و ناهنجاریهای رفتاری متعاقب آن منجر میشود.
میلر با مطالعه بیوگرافی افرادی نظیر هیتلر، استالین و سایرین به این نتیجه رسید که خشونت و بیمهری در کودکی به بازتولید چرخه خشونت دربزرگسالی و ادامه آن در نسلهای متوالی منجر میشود. او واژهی آموزش یا (پداگوژی) را برای توصیف آموزش خشن والدین استفاده نمود که شامل کتک زدن، تنبیه بدنی، تحقیر، بیاعتنایی و بیمهری میشود و رشد عاطفی/هیجانی کودک را متوقف میکند. نیازهای برآورده نشده کودک (مانند عشق، توجه، پذیرش و احترام) تا بزرگسالی او را دنبال میکند و در زمانی که خودش پدر و یا مادر میشود این نیاز جبری را از کودک خود مطالبه میکند.
هیچ کودکی در بدو تولد بدذات و خبیث نبوده است و نحوه پرورش و خشونتی که در کودکی با آن روبرو میشود او را ناهنجار و خشن بار میآورد. هیتلر و استالین نیز حاصل پداگوژی سیاه دوران خود بودند و بیمهری و عدم مدارایی را که در کودکی با آن مواجه شدند بعدها در جامعه بازسازی کردند.
در مقدمه کتاب میلر میگوید: «از طریق نقاشی توانستم به حقایق تحریفشده کودکیام پی ببرم. تجربه نقاشیهای خودجوش به من کمک کرد که نهتنها سرگذشت شخصی خود را کشف کنم، بلکه خود را از محدودیتهای فکری، مفاهیم تربیتی و آموزش حرفهای که به دروغ و فریبندهبودن آن پی برده بودم، آزاد کنم.»
موضوعاتی که میلر در کتاب به آن پرداخته است:
کودک حساس و اختلال نارسیستی
افسردگی و اختلال خودبزرگبینی
دور باطل نفرت.
نویسنده : نیسان فروزین
درح خبر : 1396-02-08 01:09
بازدید : 6171