*نظریه ای در کتب تاریخی مختلف وجود دارد مبنی بر اینکه زادگاه دموکراسی یونان باستان است. درحالیکه منابع نوشتاری مختلفی مانند کتاب «تاریخ فکر» و «شناخت هویت زن ایرانی» خلاف این نظریه را اثبات کردند.شکاف بین این دونظریه چطور توجیه می شود؟
غرب همیشه سعی کرده با طرح مباحثی مثل تولید و دیکتاتوری آسیایی وانمود کند که زادگاه دموکراسی و تمدن است. بی شک غرب در سازمان دهی این مهم به دلیل داشتن متفکران فلسفه موفق بوده ولی زادگاه این نوع اندیشه را باید در مشرق زمین جستجو کرد. جایی که اولین تمدن بشری در العبید (دولت شهری میان دجله و فرات) بوجود آمد. با استناد به یافته هایی که در طول 5 دهه ی اخیر بدست آمده، می توان درجهت پاسخگویی و اصلاح برخی از تصورات اشتباه درباره زادگاه اصلی علم، فلسفه، تمدن و دموکراسی که پیش از این در یونان تصور می شد، برامد. فریدون آدمیت در این کتاب نه تنها به افشای دروغ بزرگ «تمدن یونان» می پردازد بلکه به نقل از تعدادی مورخ بزرگ، تصور اشتباه آغاز تاریخ فکر در یونان را تکذیب کرده و ثابت می کند اولین مشروطه های جهان به مفهوم گردهمایی مردمان با آراء و دخالت مستقیم در امر حکومت و انتخاب حکما در خاورمیانه با یک تمدن غیرسامی در سومر آغاز شد و بعد تداوم خود را در شهرهای آکد، بابل، آشور، ایلام و تمام تمدن های تازه مکشوف تعالی بخشید. آدمیت ضمن نقد این نظریه با نقل از اثاری از نویسندگان اروپایی مثل «گوردون چایلد » اثبات می کند نه تنها بستر اولیه ی آغاز دموکراسی در یونان نبوده بلکه یونان جیره خوار اندک از تمدنی بود که از شرق به وام گرفت. تاریخ فکر تاییدی است از یک اندیشه ی باز از یک عالم تمام عیار که بیانگر چگونگی شکل گیری تمدن، حقوق زن و قدرت زنانه در خاورمیانه؛ در سرزمینی که امروز خوزستان نامیده می شود.
** چطور شد که دموکراسی در این منطقه نابود شد و از یونان سردرآورد؟
تمدن سومری بوسیله تجمع وحشی آکدی از بین رفت؛ تمدن های بعدی هم به وسیله تمدن مابعد خودشان. درواقع قاتل دموکراسی در دنیای باستان، خود آریایی ها بودند که به تدریج بوسیله تهاجم از جنگ های بی معنی درون اقوام، دموکراسی را در این منطقه نابود کردند.
** چه چیز را می توان بعنوان معیار اصلی جریان دموکراسی در جوامع مختلف دانست؟
تساوی میان جنس ها.. جامعه ای را می توان دارای دموکراسی دانست که در آن قانون جریان دارد، حقوق مردم و میزان دخالت شان در حاکمیت معین شده و درمجموع تمام مواردی که سازنده ی پایه دموکراسی هستند علی الخصوص تساوی بین حقوق زن و مرد در آن وجود دارد. اگر جامعه ای در این مورد عقب مانده است دموکراسی ندارد و نباید در این مورد ادعایی کند.