سایت انتخاب خبر: با همراهي فعالان مدني و جمعي از بانوان فعال در عرصه امور بانوان، از طرح تغيير چهره مردانه مجلس رونمايي شد تا افقهاي تازهاي در عرصه سياسي كشور گشوده شود.
سه شنبه 5 آبان ماه سال جاري جمعی از فعالان مدنی و بانوان کشورمان، در طي جلسهاي با حضور چهرههاي سرشناس در امور بانوان، از طرح تغییر چهره مردانه مجلس رونمایی كردند.
به گزارش خبرنگار انتخاب خبر، این مراسم که در مرکز انتشارات روشنگران برگزار شد با اجراي شیما قوشه، وکیل دادگستری و عضو کانون شهروندی زنان آغاز شد و شهلا لاهیجی (مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، پژوهشگر مسائل زنان)، شیوا نظرآهاری (فعال حقوق زنان و عضو کانون شهروندی زنان)، ژاله شادی طلب (جامعهشناس، و مدير گروه پیشین مطالعات زنان دانشگاه تهران)،ثریا عزیزپناه (فعال حقوق کودکان و کاندیدای پیشین در مجلس ششم)، مهدیه گلرو (فعال حقوق زنان و عضو کانون شهروندی زنان)، ژیلا شریعت پناهی (قرآنپژوه و پژوهشگر حوزه زنان)، زهرا ربانی املشی (قرآن پژوه و فعال مدنی)، ناهید توسلی (سردبیر مجله نافه و پژوهشگر حوزه زنان)، پردیس عامری (دانشجوی دکترای مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه زنان)،فرزانه جلالی (کارشناس مردمشناسی و فعال حقوق زنان) و اطهر هادیان (نماینده بخش دانشجویی کمپین) سخنرانی کردند.
* امسال باید سی درصد نمایندگان مجلس، زن باشند
در ابتداي مراسم شهلا لاهیجی، ناشر خوش ذوق و فعالي كه سالهاست تمام تلاش خود را به كار بسته تا از حقوق بانوان در تمام عرصهها دفاع كند، در سخنراني خود گفت: تمام 50سالی که روی مسائل زنان کار کردم، این دغدغه را داشتهام که چرا مسأله زنان مهم است. ما باید امسال سی درصد نمایندگانمان طبق تعهداتی که دادهایم زن باشد.
او ادامه داد: تا ما زنان دانش خود را زیاد نکنیم و ندانیم که چه میخواهیم و از چه راهی باید پیش برویم، راهی پیش نمیبریم. مشکل ما مردان ما نیستند؛ بنابراین باید ریشههای اصلی را در رفتار و فرهنگ خود و نوع تفاوت فرهنگی که بین دختران و پسران میگذاریم، پیدا کنیم.
او اضافه كرد: جان لاک، فیلسوفی در قرن 16 بود. او معتقد بود که نه شاه و نه کلیسه حق انسانی این را ندارند که به موجودات تحکم کنند چون خداوند حق انسان را ارزانی داشته است و کسی نمیتواند آن را بگیرد و ذاتی است.
لاهیجی ادامه داد: با گذشت زمان، انسان متوجه شد كه نمیتواند به تنهايي به زندگي ادامه دهد و از آنجايي كه دشوارترين کار، دفاع از جان و مال خود و بستگان بود، از این رو تصمیم گرفت کسانی را انتخاب کند و بخشی از قدرت خود را به آنها بدهد تا به جای او و همراه او از گروه و خانوادهاش دفاع کنند؛ یعنی افراد با جوهره قانون از آنها دفاع کنند و اینگونه شکلی از دموکراسی کهن در خاورمیانه دیده شد.
لاهیجی گفت: دولت یا امین و رعایا اینطور شکل گرفت و بر همین اساس باعث شد که متفکرینی قانونی به نفع مردم بنویسند و این مکانی که این افراد برای قانونگذاری جمع شدند از ابتدا خانه ملت نام گرفت.
* مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان سبب کاهش فساد می شود
در ادامه مراسم، فرزانه جلالی، کارشناس جامعهشناسی نيز پشت ميكروفون قرار گرفت و در خصوص مساله فساد گفت: فساد (corruption) بنا به تعریف بانک جهانی به معنای ”سوء استفاده از قدرت عمومی برای بهرهگیری شخصی” است. طبق آنچه که در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد مبارزه با فساد آمده فساد به ثبات و امنیت جوامع، سنتها و ارزشهای دموکراسی، ارزشهای اخلاقی و عدالت لطمه میزند و توسعه پایدار و حاکمیت قانون را به خطر میاندازد و همچنین شدت آن میتواند به فروپاشی اجتماعی منجر شود.
او ادامه داد: در ارتباط با جنسیت و فساد دیدگاههای مختلفی وجود دارند ولی من اینجا میخواهم از دیدگاهی دفاع کنم که معتقد است حضور گسترده زنان در نهادهای دولتی و مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان سبب کاهش فساد میشود. به منظور دفاع از این دیدگاه شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در شرایط فرضی احتمال آنکه زنان تمایلی به فساد داشته باشند کمتر است. مدیران زن کمتر در رشوهخواری مشارکت دارند. در کشورهایی که مشارکت زنان در زندگی اجتماعی بیشتر است میزان فساد کمتر است.
جلالی اضافه كرد: تحقیقات بانک جهانی با استفاده از شاخصهای فساد که توسط موسسه شفافیت بینالملل تهیه شده نشان میدهد که مشارکت بیشتر زنان در بازار کار و زندگی اجتماعی با میزان کمتر فساد متناسب است.
وي در ادامه با اشاره به مبارزه با فسادافزود: زنان اولین قربانی فساد هستند. کشورهای با فساد بیشتر تبعیض بیشتری علیه زنان قائل میشوند. زنان کمتر به کار مشغولاند زیرا زنان در مواجهه با میزان بالای فساد ترجیح میدهند کار نکنند. از آنجاکه زنان به طور متوسط، فسادگریزتر از مردان هستند در جوامع فاسدتر تعداد بیشتری از آنان از نیروی کار خارج میشوند.سهم زنان در نیروی کار را کاهش میدهد.
وي در پايان سخنان خود افزود: یک معیار منطقی برای اندازهگیری میزان قدرتی که در زندگی اجتماعی در اختیار زنان قرار دارد درصد قانونگذاران مونث در مجلس است. آغازگر فساد، مقامات دولتی هستند و نه مالکان و مدیران شرکتهای خصوصی. همین تجارب چندسالهی پروندههای فساد در ایراندلیل خوبی است که جامعه زنان ادعا کند صادقانهتر و پاکدستانهتر از مردان، توان مدیریتی دارند. کمپین تغییر چهره مردانه مجلس باید با تکیه بر پژوهشهای مستند در این زمینه بتواند اکثریت مردم را قانع کنند که اکنون وقت آن رسیده است تا در مسیر افزایش مشارکت سیاسی زنان با هم همراه شوند.
* زنان ایران حق مساوی برای انتخاب کردن و انتخاب شدن دارند
ژاله شادیطلب نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. وي درسخنان خود به فرصتهای زنان در ایران اشاره كرد و گفت:قانون اساسی ما در اصل حقوق ملت فصلهایی را دارد که به ما اجازه میدهد متقاضی ورود به مجلس و انتخاب نمایندگان باشیم. اصل 19، 20 و 21 که به حقوق زنان اشاره داریم. بنابراین ما قوانین داریم که به ما کمک میکند. مردانهبودن جامعه سیاسی در همه دنیا همینطور است و در بعضی کشورها بیشتر و برخی کمتر.
وي ادامه داد: یک سايت بینالمجالس جهانی و یک سايت بینالمجالس قارهایوجود دارد. در سایت بینالمجالس جهانی جدولی وجود دارد که وقتی من دیدم متوجه شدم جامعه سیاسی همه کشورها مردانه است.
شادیطلب گفت: رواندا 64 درصد اعضای مجلس آن زن هستند و این کشوری است که خیلی از ما ندیدیم. بلیوی 53 درصد و کوبا 49 درصد زن در مجلس دارند. این آمار جالبی است. بین این کشورها اگر کشورهای توسعهیافته را نگاه کنیم نروژ 40 و هلند 37 درصد زن در مجالس حضور فعال و گسترده دارند. اما اگر در همین نیز حوزه ایران را با ديگر كشورها مقایسه كنيم خواهيم ديد كه که جامعه سیاسی ما بيشتر مردانه است. ايران رتبه 137 را در اين جدول دارد؛ پس به اين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت ايران در بین 190 کشور دنیا جزو آخرین کشورهای به شمار ميآيد. کشورهای مسلمان مانند مالزی 10 درصد و مراکش هم 17 درصد نمایندگانش در پارلمان زن هستند. عربستان سعودي19.9 درصد زن در پارلمانش حضور دارند و حالا متاسفانه ایران فقط 3 درصد البته کشورهای رتبههايي پایینتر از ما دارند مثل عمان.
اين فعال حقوق زنان در ادامه ميگويد: طبق آمارهاي به دست آمده حدودا 23 درصد از بانوان در مجالس فعاليت دارند كه سهم آسیا 19 درصد است. در سال 1945 بیستوشش پارلمان در دنیا وجود داشته استکه در این پارلمانها 3 درصد نمایندگان زن بودند و امروز تعداد پارلمانها به 190 رسیده و 22 درصد زنان حضور فعال دارند. کنفرانس بینالمجالس در سایتش میگوید که فرآیندی که ما طی کردهایم تا به این بیست درصد رسیدهایم چه بوده است.
شادیطلب یادآور شد: در بینالمجالس اسلامی، کمیتهای به نامحقوق بشر، زنان و خانواده وجود دارد که رئیس این کمیته خانم اسما عضو بوده است. در این کمیته گفته شده است که ما توصیه میکنیم که سی درصد از اعضای هیئتها زن باشند. اعضای هیئتها نمایندگان پارلمان محسوب میشود.
او گفت: ما حقوق مساوی برای انتخاب کردن و انتخاب شدن را داریم و آن چیزی که ما میخواهیم فرصتهای برابراست. اگر ما تاکید را روی فرصتهای برابر بذاریم امیدوارم که در 10 سال آینده موفق بشویم.
* قوانین به دست مردان زنستیز عوض نمیشوند
از ديگر سخنرانان اين مراسم زهرا ربانی املشی، قرآنپژوه و فعال مدنی بود كه در سخنانی گفت: ما سه واژه حق، تکلیف و مسئولیت را داریم. این مسئولیتها برای ما توانمندیهایی را به وجود میآورد و در هر صورت وقتی توانمندی در ما به وجود میآید، حق و تکلیف ایجاد میکند. مثلا ما انسانها را میگویند، حیوان ناطق. سخن گفتن ما توانمندی است که من دارم. این توانمندی این حق را ایجاد میکند که من حرف میزند. حالا حرف میزنم که در نهایت چه بگویم؟ یعنی در نتیجه این تکلیف ایجاد شده است.
ربانی املشی گفت: بنابراین حق ما برایمان تکلیف ایجاد میکند. قرآن روی این مسأله خیلی تاکید دارد و میگوید که غیبت نکنید و یکدیگر را مسخره نکنید و... اینها تکالیفی است که قرآن ایجاد میکند که چه بگوییم؟ ظلم وقتی میبینید میتوانید ساکت باشید؟ اینها تکالیفی است که در مقابل استعداها باید در نظر بگیریم. قوانینی که در امور زنان داریم به دهه 50 برمیگردد مثل اینکه با اجازه مرد از خانه بیرون رفتن. حالا اگر بخواهیم زن آن موقع را با الان مقایسه کنیم. آیا امکانپذیر است که این را مقایسه کرد؟ اما کمکم این درک ایجاد شد که او میتواند و باید بتواند؛ وگرنه همیشه زنانی بودند که ایثار میکردند تا شوهرانشان به درجه بالا میرسیدند و این در خانوادههای روحانی بسیار زیاد بود.
او ادامه داد: در هر صورت ما تواناییهای زن ما در دورههایی که بعضی از قوانین با توانمندیهای زن امروز سازگار نیست. حالا این قوانین باید عوض شود. قوانین به دست کسانی که مردان زن ستیز هستند، عوض نمیشود. ما میخواهیم از حق خود دفاع کنیم و فرقی نمیکند که چه زن باشد و چه مرد باشد.
*در ایران چرا وقتی تهدیدی وجود ندارد زنها کم کاندیدا شوند؟
مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان گفت: در افغانستان 175 مرد و 67 زن وجود دارد. حالا مساله این است که این زنان در چه شرایطی کاندیدا شدند؟ در آن زمان، طالبان بیانیهای داده بود كه اگر زنان کاندید شوند آنها را خواهيم كشت. اين يك تهديد جدي براي بانوان به شمار ميآمد اما با اين حال از حضور بانوان كم نشد. در عراق هم القاعده چنین بیانیه تهدیدآمیزی را منتشر كرده بود. در کنار اینها داعش هم این کار را کرد اما زنها میآیند و کاندیدا میشوند. اما در ایران چرا وقتی تهدیدی وجود ندارد زنها کم کاندید میشوند و یا کم استقبال میکنند؟ بنابراین باید کمی به خود و به شرایط زنها نگاه کرد.
گلرو یادآوری کرد: این اتفاقی که میافتد و زنان نمیخواهند کاندید شوند. مساله ما هستیم که میخواهیم وارد عرصه شویم یا نه؟ زنان ما در فضاهای دانشگاهی و فرنگی اقلیت نیستند اما در فضای سیاسی در اقلیت هستند. حالا این اقلیت بودن میتواند هزار چیز باشد، یکی از آنها هم میتواند، عدم باور به توانمدیهای زنان باشد. باید ببینیم که چه کسی خواستههای زنان را پیگیری میکند؟ اما در مورد کاندید شدن هم در فضای سیاسی ایران، در صد سال اخیر اسم زنها زیر اسم پدران و همسران سیاسی آنها پنهان شده است. اما در سالهای اخیر این شرایط تغییر کرده است.
او ادامه داد: سوالی که ایجاد میشود این است که از زنانی که وارد مجلس میشوند چند نفر مثل ما فکر میکنند. اما به لحاظ جامعهشناسی همیشه اقلیت پیرو اکثریت است. یعنی در مجلس وقتی زنان اکثریت باشند، قطعا میزان پیروی کردن تغییر میکند. این مساله در همه جامعه وجود دارد که اقلیت کمتر درصدد تغییر شرایط برمیآید. بنابراین ما باید تلاش کنیم که این مساله کمکم تغییر کند و نمایندگان زن افزایش پیدا کنند.
* فقه شیعه پویا است
قوانین فقهی به نفع زنان روزآمد شوند
سخنران بعدي ناهید توسلی، سردبیر روزنامه نافه بود سخنان خود را با اشاره به حقوق زن و مرد در تمام عرصهها آغاز كرد و گفت: حقوق زنان و مردان به دلایل فرهنگی و سیاسی در زمانهای مختلف در نوسان بوده است. پیش از زمانی که بربریت به وجود بیاید آدمها با هم زندگی اجتماعی براساس تواناییهای جنسی، شیمیایی و فیزیکی داشتند. در آن دوران زن و مرد با هم راحت زندگی میکردند. منتها زنها در روندی که بچهداری میکردند و بخاطر توانایی مادری به زعم تاریخشناسان زنان را کاشف کشاورزی میدانند و فاجعهای که بر سر زن میآیند از زمان کشف کشاورزی بود که بخاطر سیر کردن شکم بچهاش اتفاق افتاد.
او ادامه داد: وقتی وارد مرحله سوداندوزی میشویم، ناگزیر مرد، زن را به گوشهای میگذارد و میگوید به کارهای خانه را انجام بده تا من سوداندوزی کنم. از همین رو الانجهان ما، سیاست ما، عشق ما و دین ما مردانه است. عاطفه در انسان، اکتسابی است که از سوی زن- مادر اشاعه پیدا کرده است. ما از زمانی که این شقاق بین مرد و زن به وجود آمد، باعث و بانی مثبت آن بخاطر کشف کشاورزی زن بوده، اما مرد به دلیل سود اندوزی آن را مصادره کرد وبرای خودش مصادره کرد.
او در بخش پایانی صحبتهایش گفت: در جوامعی که از دین خانش مردانه داشتتند یعنی در جوامعی که خانش دین مردانه بوده، مردها دین را مصادره کردند و از سوی دیگر هم فاصله اختلافی که بین زنان وجود دارد، محصول نظام مردانه است. موضوع شناسی احکام ثابت کرده است فقه شیعه پویا است و ما تا زمانی که قوانین فقهی را روزآمد نکنیم، و اگر فقط 20 درصد مردان هم در مجلس باشد، حقوق زنان تأمین نمیشود. بنابراین باید خیلی به این مساله توجه کنیم. الان هم همه میتوانیم کاندید شویم، هر چند که میدانیم رد صلاحیت میشویم.
*منعی برای حضور زنان در عرصه سیاسی وجود ندارد
پردیس عامری، پژوهشگر زنان هم طی صحبتهایی گفت: هدف اصلی از ترغیب به حضور فعال زنان در عرصه سیاسی و در انتخابات مجلس، اثرگذاری آنها بر بهبود زندگیشان از مسیری کاملاً مدنی است. نه در متن قانون و نه در سخنان ریاست دولت و مسئولان کشور هرگز منعی برای حضور زنان در عرصه سیاسی و در هیچکدام از سطوح مشارکتی ذکر نشده است. چنانچه زنان از قوانینی که خلاف منفعت آنها نوشته میشود، ناراضی هستند، درنهایت باید خودشان برای رفع آن همت کنند و اثرگذاری سیاسی داشته باشند.
او یادآوری کرد: زنان ایرانی که همواره نقش مهمی در نهادینه شدن حرکتهای سیاسی کشور داشتهاند، تا به امروز از سهم شایستهی خود در ساختار قدرت سیاسی کشور برخوردار نشدهاند و در این عرصه حضوری کمرنگ دارند. این درحالیست که برای ارتقاء همه جانبه کشور و بهبود وضعیت جامعه زنان، چه از نظر دستیابی به فرصتهای شغلی بیشتر و چه از نظر تاثیرگذاری بر قوانین حمایتی که گاهی در مجلس قانونگذاری خلاف منفعت زنان و یا با در نظرگرفته نشدن شرایط ویژه آنها توسط نمایندگانی که حامی منافع زنان جامعه نیستند تصویب میشوند، لازم است که آنها خود وارد عرصه سیاسی شوند. این ورود چه در جایگاه کاندیداتوری که بسیار مهم است و چه درجایگاه رایدهنده آگاه که قادر باشد هوشیارانه، نمایندگان حامی منافع زنان و همسو با مطالبات اکثریت جامعه زنان را انتخاب کند، در این برهه زمانی کشور و درآستانه انتخابات مجلس قانونگذاری امری ضروری است. آنچه به عنوان هدف اصلی این کمپین مطرح میشود، کمک به افزایش حضور فعال سیاسی زنان، هم در راستای ارتقا و پیشرفت همهجانبه کشور و هم با هدف اثرگذاری زنان بر بهبود زندگیشان از مسیری کاملا مدنی است. اهداف اصلی دغدغه مندانی که میخواهند ضرورت حضورسیاسی موثر زنان در مجلس را به طور جدی وارد گفتمان سیاسی کشور کنند، تشویق زنان به عنوان بخش مهمی ازسرمایههای انسانی کشور، برای یاریرساندن به رفع مشکلات خود آنها و برآورده شدن مطالبات به حق آنها از مسیر همراهی و یاری رساندن به افراد مخالف قوانین تبعیضآمیز علیه زنان برای دستیابی به کرسیهای قانونگذاری کشور، همراهی و آموزش به همه زنان ایرانی انتخاب های هوشمندانه و همچنین تشویق و ترغیب آنها برای کاندیداتوری است که در میان توده زنان این گرایش بسیار کمرنگ به نظر میرسد.
*زنان نباید از مراکز تصمیمگیری و تصمیم سازی دور باشند
در بين سخنرانان، ثریا عزیزپناه كه جزو کاندیدای مجلس ششم نيز به شمار ميآمد وقتي پشت ميكروفون قرار گرفت، گفت: به نظر بنده گروههای اجتماعی از قبیل گروههای زنان در اکثر جوامع از جمله جوامعی مثل ما، اگر میخواهیم که صاحب صدا باشیم یا در برنامهریزیها این مساله لحاظ شود یا در قانونگذاری صاحب سهم باشیم، باید مسائل مهمی را در نظر داشته باشیم. واقعیت این است که کسی حاضر نیست که کسی با تعارف این سهم را به گروههای اجتماعی اختصاص دهند. اینکه ما منتظر باشیم کمی خوش بینانه است. به همین دلیل جلسات این چنینی میتواند شامل اهمیت باشد. بنابراین امتحان کردن و پیمودن راههای این چنینی یکی از مسائل مفیدی است که باید امتحان شود. خیلی امیدواریم که گروههای اجتماعی که ترغیب میشود، کسانی باشند که میخواهند صدای واقعی شنیده شود. نه شرایطی که الان در آن هستیم.
وی در ادامه گفت: آنچه مسلم است اگر ما همچنان از مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی دورباشيم، دسترسی به آروزها تحقق نخواهد یافت. به عنوان مثال به خاطر تركيبي كه در حال حاضر در مجلس ديده ميشود شاهد اين هستيم كه لایحه کودک و نوجوان همچنان در مجلس معطل مانده است.
او ادامه داد: شاید اگر گروههایی در مجلس بودند، الان این لایحه از این شرایط خارج بود. مجلس، جایگاه مهمی است و زنان باید بخواهند که در این عرصه فعال باشند. زنانی که درک واقعی از شرایط اجتماعی داشته باشند و به نظرم باید نوعی جرأت به خرج دهند و پیش رویم. شاید خیلیها فکر کنند که این کارها فایده ندارد اما اين تفكر درست نيست چرا كه وقتي کاندید شدم، اين موضوع آنقدر جالب و دور از ذهن بود كه براي اقشار مردم جالب بود كه بینند این زن کیست که کاندید شده است؟ چون من اولین زن کاندید در منطقه خود بودم و تجربه بزرگی بود چون باعث شد به یک نگاه واقعی دست یابم.
*از نظر شرعی هیچ فرقی بین زن و مرد درقبول مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی وجود ندارد
ژیلا شریعت پناهی، قرآنپژوه و پژوهشگر حوزه زنان نیز به عنوان یکی ديگر با ذكر آيه والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اوليا بعض (بعضی از مردان مومن و بعضی از زنان مومن اولیا یکدیگرند.) گفت: این متن صراحتاً میفرماید هیچ فرقی بین زن و مرد درقبول مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی وجود ندارد. بنابراین ما زنان جامعه ایرانی، تصمیم گرفتهایم تا میزان مشارکت سیاسی خود را بر مبنای شایستگیهایمان بسیار بیشتر کنیم و ارتقا بخشیم. چرا که هماکنون شکاف بزرگی بین جایگاه بالفعل و جایگاه بالقوه زنان ایرانی وجود دارد. از طرف دیگر در حالیکهخداوند حکیم در قران کریم، صفت زیبای صالحات یعنی "اهل صلح و مدارا" را برای زنان زیبنده دانسته است، چرا ما زنان از نقش مهم خود در برپایی صلح و دوری از جنگ غافل ماندهایم؟ بر پایه همین استدلال، اگر درصد تعداد زنان در تصمیمگیریها به ۵۰ درصد برسد، آیا حداقل ۵۰ درصد از خشونتها کاسته نمیشود؟
او با اشاره به اینکه امروز و با اعلام موجودیت این کمپین، کوششمان را از نمایندگی مجلس آغاز میکنیم، اظهار کرد: در حالی که زنان ما با کوشش های شبانه روزی خود توانستهاند تا حدود ۶۰ درصد از ورودیها و خروجیهای دانشگاهها را به خود اختصاص دهند، متاسفانه هنوز در مجالس مقننه، با سهمی کمتر از ده درصد، تاکنون نتوانستهایم قوانینی متناسب و در خور شایستگیهای زنان را به تصویب برسانیم. شریعت پناهی با طرح این سوال که چرا ما زنان نبایستی، با رأی دادن به زنان شایسته و کاردان، نفوذ خود را در قوه قانون گذاری افزایش دهیم تا با پیشنهاد طرحهایی برای زنان و به نفع زنان و به دست زنان، گامهایی برای بهبود اقتصاد زنان، خانواده و اجتماع برداریم؟
یادآور شد: آیا آمارهای مربوط به زنان سرپرست خانوار در میان فقیرترین فقرا ما را نمیآزارد؟ برپا کنندگان این کمپین، امیدوارند که امسال بتوانند حداقل ۵۰ زن شایسته را به مجلس بفرستند و در سالهای بعد به تدریج، به سوی انتخاب تعداد حداقل نیمی از نمایندگان از زنان، پیش بروند.
وي در پایان گفت: با این امید که با اتکا به خداوند قادر متعال، اتحاد خواهرانه، انرژی بیپایان خود و بدون اتکا به هیچ نیروی مخرب و بیگانه، با موفقیت در این کار، بتوانیم سرافرازی بیشتری را برای جامعه عزیزمان به ارمغان آوریم.
*دانشجویان کشور از تغییر چهرهی مردانه ی مجلس حمایت میکنند
اطهر هادیان، نماینده بخش دانشجویی کمپین تغییر چهره مردانه مجلس نیز با قرائت متنی یادآور شد: بسیاری از جامعهشناسان با تاکید بر وجود تفاوتهای مهم زیستشناختی و یا ژنتیکی در میان زنان و مردان بر آن باورند که جنسیت نه بر دو بخش منفک از هم و در قلمروهایی جداگانه بلکه در گسترهایست که بر اساس آن انسانها فارغ از جنس خود و دختر و یا پسر بودن از لحاظ جنسیت میتوانند در هر یک از نقاط این طیف قرارگیرند. اما با این حال در اغلب جوامع، جنسیت تبدیل به نظامی از عادات اجتماعی میشود که انسان ها را به گونهای متفاوت شکل داده و روابط نابرابری را سازماندهی میکند. در واقع فرایند جامعه پذیریست که موجب جنسیتی شدن انسانها میگردد. یکی از مهمترین روش های تولید جنسیت از طریق توافقهای سازمانی و نهادها صورت گرفته و در این رهگذر جنسیتاز طریق ساختارهای اجتماعی و سیاستها و عملکردهایی که حافظ آن میباشند، شکل میگیرد. در این ميان سازمانها با دارا بودن مرزها، قواعد و دستورکار و ابزار برقراری ارتباط نقش مهم و ویژهای را در تولیدو بازتولید جنسیت و نابرابریهای جنسیتی بازی میکنند؛ از همینرو در ایران نیز دانشگاهها همواره نقش موثر و پررنگی رادر فرایند جامعهپذیری دانشجویان داشتهاند. در دهههای گذشته دانشگاه به عنوان مرکزی برای پرورش قشر فرهیخته و نخبه جامعه توانست نقش موثری در کاهش تمایزات جنسیتی داشته باشد. حال با توجه به آنکه در کشوری به مانند ایران که ساختارهای سنتی در آن ریشه دوانیده است و همواره شاهد بحرانهای بسیار در این حوزه بودهایم، توجه بیشتر به سیاست گذاریها و قوانین مصوب در نهادهای دانشگاهی تاثیر به سزایی در گذار از بیعدالتیهای موجود دارد. در اینجا میتوان از مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار بر تداوم این نابرابریها نام برد. چراکه مجلس شورای اسلامی در سالهای اخیر با تصویب قوانینی در حوزهی دانشگاه همچون سهمیهبندی جنسیتی و یا بومی گزینی جنسیتی نقش پررنگی را در بازتولید نقش های جنسیتی داشته است.
وي ادامه داد: ما دانشجویان بر خود لازم میدانیم تا با حمایت از کمپین تغییر چهرهی مردانهی مجلس از تصویب قوانین ناعادلانه و زن ستیز در حوزهی دانشگاه جلوگیری کنیم، و زمینهی مناسبی را جهت بهبود فضای برابری میان دختران و پسران دانشجو چه طی دوران تحصیل و چه بعد از آن و در هنگامهی ورود به بازار کار فراهم آوریم.
هادیان در بخشی از این متن با اشاره به برخی اقدامات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس آمارهای منتشر شده پیش از سال 62، درصد داوطلبین کنکور دختر کمتر از پسر بوده به طوری که برای مثال در همان سال تنها 32 درصد از پذیرفتهشدگان دانشگاه را دختران تشکیل میدادند. اما پس از آن و با حذف محدودیتهای موجود برای دختران، تعداد این شرکتکنندگان در دانشگاهها رو به افزایش گذاشت. در واقع دهه هفتاد را میتوان سالهای شروع این حرکت به صورت متوازن عنوان کرد. به طوری که در سال 77 برای نخستین بار در طول تاریخ دانشگاههای ایران، آمارهای سازمان سنجش و آموزش کشور از افزایش نسبت دختران به پسران در کنکور ورودی به دانشگاهها خبر داد. پس از آن و به تدریج در دهه هشتاد کفه ترازو به نفع دختران سنگینتر شد. تداوم این وضعیت موجب شد تا طرحی موسوم به سهمیهبندی جنسیتی در دانشگاهها مطرح شود تا به موجب آن وبا امتیازدهی به یک جنسیت خاص در برخی رشتهها مانع از پیشرفت این روند گردند. در همین راستا در اواخر فروردین ماه سال 82 نیز گفتگویی از حسن رحیمی رئیسوقت سازمان سنجش منتشر شد، که از در نظر گرفتن سقف 50 درصد در برخی از رشتههای آزمون سراسری برای داوطلبان دختر خبر میداد. در ادامهی امر، در سال 83 با نگارش نامهای توسط 156 نماینده مجلس ششم و همراه با واکنشهای فعالان حوزه زنان، محمد خاتمی– رئیس جمهور وقت- را بر ان داشت تا دستور لغو سهمیهبندی جنسیتی را صادر کند. اما به موجب تصویب طرح سهمیهبندی جنسیتی در مجلس هفتم شورای اسلامی، سازمان سنجش موظف گردید تا با سهمیهبندی جنسیتی در کنکور سراسری محدودیتهایی را برای ورود دختران به دانشگاه اعمال کند.
وی ادامه داد: متاسفانه توجه صرف مسئولین به توازن جنسی در این سالها مانع از داشتن نگاهی کارشناسانه به توازن علمی مورد نیاز برای دانشگاهها شد. چنانچه این طرح امکان ورود افرادی با توانایی و سطح علمی پایینتر به دانشگاهها را فراهم ساخته و از جانب دیگر افرادی با دانش بیشتر را از قبولی در دانشگاه محروم کرد. لذا از پیامد های اولیه و ظاهری این طرح، میتوان به کاهش سطح علمی دانشگاهها اشاره کرد. چنانچه آمارها نشان میدهد، اجرای چنین طرحی در بسیاری از رشتهها باعث شده است تا میانگین رتبه پسران نسبت به دختران افزایش یافته و موجب محرومیت داوطلب دختری با رتبه بهتر گردد. نماینده بخش دانشجویی کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: از جانب دیگر باید به این امر توجه داشت که طرح سهمیهبندی جنسیتی در حالی در مجلس مطرح گشت که در تضادی آشکار با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میباشد. چنانکه در اصل سوم قانونی اساسی بر وظیفهی دولت مبنی بر تعمیم آموزش و پرورش رایگان برای همه و تسهیل و گسترش آموزش عالی، رفع تبعیض های ناروا، ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی سطوح مادی و معنوی، تامین حقوق همه جانبه ی افراد اعم از زن و مرد و تساوی عموم در برابر قانون تاکید کرده است.
وی افزود: مسالهی قابل توجه دیگر آن است که تصویب چنین طرحهایی، در راستای جلوگیری از اشتغال زنان در بیرون از خانه است. به عنوان مثال عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تحصیل به عنوان یک نقطه کمال برای دختران در نظر گرفته شود، این ایرادی ندارد اما نکته اینجاست که همزمان با ادامه تحصیل زنان، میل به اشتغال در آنان ایجاد میشود و به جایگاه خانواده آسیب میزند. در نگاه بسیاری از طرفداران این طرح وظیفه اصلی زنان مادری و همسری میباشد، که طبیعتاچنین نگرشی، دور کردن زنان از فعالیتهای خارج از خانه و به ویژه اشتغال را در پی دارد.
هادیان در ادامه گفت: طرح دیگری که در کنار طرح سهمیهبندی جنسیتی مطرح شد، بومیگزینی جنسیتی دانشگاهها بود. در سال 87نمایندگان مجلس طرحی را در مجلس مطرح کردند که به موجب آن سازمانهای سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی موظف خواهند بود که حتیالامکان داوطلبان دختر در نزدیکی محل سکونتشان پذیرش شوند. در تصویب چنین طرحی نمیتوان به این نکته بیتوجه بود که در شرایط کنونی کشور که توزیع امکانات آموزشی در شهرهای مختلف ایران در سطح یکسانی نمیباشند، توسل به چنین راهکارهایی نتیجه ای جز نقض عدالت در پی نخواهد داشت. کامران دانشجو وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در سال 89در جمع مدیران و کارکنان وزارت علوم درباره ی تفکیک جنسیتی گفت: میگویند برای تفکیک جنسیتی دانشجویان باید قانون گذاشته شود. از آنها میپرسم آیا قانون الزام کرده که دانشجویان دختر و پسر با هم سر یک کلاس باشند. اگر قانون این را الزام کرده پس ما هم برویم قانون بگیریم که اگر خواستند با هم نباشند.
*زنان به کاندیداهایی که ذهنیت زن ستیز دارند رأی ندهند
کمپین تغییر چهره مردانه مجلس بر حق انتخاب شدن زنان تأکید میکند
همچنین شیوا نظرآهاری، عضو کانون شهروندی زنان هم در توضیح کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: مشارکت زنان میتواند هم به صورت کاندیدا شدن برای نمایندگی مجلس باشد و هم به این صورت که دقت کنند تا به کاندیداهایی که ذهنیت زنستیز دارند رأی ندهند. ما نباید اجازه دهیم افرادی وارد مجلس شوند که با حقوق برابر برای زنان مخالفند. بنابراین باید در ابتدا کاری کنیم که زنان از انفعال خارج شوند. زنان توانمند این اعتمادبهنفس را به دست آورند که کاندیدای نمایندگی در مجلس شوند. به جای هزار کاندیدا، ده هزار کاندیدای زن داشته باشیم. چرا که برای راهیابی حداقل 50 زن به مجلس باید هزاران نفر خودشان را کاندیدای نمایندگی در مجلس کنند. این مشارکت گسترده خودش حامل یک پیام است که زنها میخواهند وارد عرصه سیاستگذاری و قانونگذاری شوند. ما در این کمپین به پیشبرد این اهداف کمک میکنیم.
او یادآوری کرد: کمپین، سه کمیته اجرایی دارد. در کمیته من کاندید میشوم. ما بر حق انتخاب شدن زنان تأکید میکنیم. شناسایی زنان توانمند از اصناف گوناگون و تشویق آنان برای کاندیدا شدن، برگزاری کارگاههای آموزشی و نگارش لوایح برای تبعیضزدایی از قوانین موجود از جمله کارهایی است که در این کمیته انجام میدهیم. بلند شدن صدای زنان و افزایش فشار جامعه مدنی، احزاب و گروههای مختلف را وادار خواهد کرد تا زنان بیشتری را در لیستهای انتخاباتیشان قرار دهند.
نظرآهاری گفت: در وهله دوم و در کمیته 50 کرسی برای زنان برابریطلب، ما باید بتوانیم این بحث را در سطح گسترده میان افکار عمومی مطرح کنیم. مردم باید بدانند که چرا افزایش حضور زنان در مجلس مهم است؟ خواستهها و مطالبات زنان از مجلس چیست؟ چرا و چگونه حضور تعداد بیشتر زنان برابریطلب در مجلس میتواند به بهبود وضعیت زنان جامعه کند. در واقع این کمیته راه ارتباطی کمپین با مردم است و از آنها می خواهد که در این طرح مشارکت کنند.
وي اضافه كرد: همینطور در کمیته کارت قرمز به نمایندگان زنستیز، ما کارنامه و عملکرد کاندیداهای احتمالی مجلس را بررسی و به قضاوت افکار عمومی میگذاریم. مردم باید بدانند به چه کسانی رأی میدهند. زنان باید بدانند که رأی دادن فقط یک مهر توی شناسنامهشان نیست. آنها باید بدانند چطور مجلس می تواند با تصویب قوانین کاری کند که زنان بیشتر و بیشتر خانهنشین شوند. چطور هیچ نمایندهای در مجلس اعتراض نمیکند به وضعیت اشتغال زنان، وضعیت زنان خودسرپرست و بیمه آنها. بنابراین ما با دقت کلیه سخنرانیها و مواضع کاندیداهای مجلس را رصد می کنیم و آنها را به قضاوت افکار عمومی میسپاریم.
او با توضیح اهداف کمپین خاطرنشان کرد: در نهایت تمام هدف کمپین این است که به زنها بگوید که اگر خواستار تغییر در وضع قوانین و یا مناسبات حاکم در مجامع قانونگذاری در کشور هستند، میبایست خودشان آستینهایشان را بالا بزنند و وارد این مجالس شوند، وگرنه انتظار توجه به مطالبات زنان و حقوق برابر از مجلسی که اکثریت نمایندگانش را مردان تشکیل می دهند، انتظار بیهودهای است.
منبع : انتخاب خبر
درح خبر : 1394-08-08
بازدید : 6921