محمدیان: «حمید فرخ نژاد» در آشنایی‌ام با فضای جنوب نقش بسزایی داشت

محمدیان: «حمید فرخ نژاد» در آشنایی‌ام با فضای جنوب نقش بسزایی داشت


محمدیان: «حمید فرخ نژاد» در آشنایی‌ام با فضای جنوب نقش بسزایی داشت

سهیلا قربانی: سپیده محمدیان نویسنده کتاب‌های سرازیری جهنم، طنز و کاریکاتور، بودن ماندن رفتن، چهلم، مجمع  فراموشان، به تازگی نگارش آخرین اثرخود با عنوان «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» را به پایان رسانده. محمدیان در این اثر نگاه نقادانه‌ای به تعصباتی که در ذهن انسانها جا خوش کرده، داشته است. نویسنده معتقد است اگر این مسئله رفع نشود بدلیل عدم همخوانی با قرن بیست و یکم می‌تواند باعث تضادها و به‌ هم ‌ریختگی‌ها شود و زندگی‌ها را نابود کند. با محمدیان درباره نگارش اولین رمان خود تا تازه‌ترین داستانش با عنوان «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» گفتگو کردیم.

 

* نحوه آشنایی شما با انتشارات روشنگران چگونه صورت گرفت؟

آشنایی من با روشنگران و خانم لاهیجی از طریق انتشارات طرح نو صورت گرفت. تقریبا ده سال پیش زمانیکه کتاب «سرازیری جهنم» را برای چاپ به نشر طرح نو بردم، پیشنهاد شد بخاطر سبک و مضمون داستان، آن را به انتشارات روشنگران ببرم. ازآنجا که شخصیت‌های اصلی داستانم عموما زنان بودند، همین مسئله همه را به یاد خانم لاهیجی و روشنگران می‌انداخت. با اینکه سرانجامِ کتاب برای همیشه نامعلوم ماند اما آشنایی و همکاری من با نشر روشنگران ادامه‌دار شد.


* با توجه به اینکه بعنوان یک حقوقدان در رشته تحصیلی خود فعال هستید، چه انگیزه‌ای موجب شد وارد عرصه نویسندگی شوید؟

شروع نوشتن داستان، به دوران نوجوانی‌ام برمیگردد. آن زمان برای مجله «کیهان بچه‌ها» داستان کوتاه می‌نوشتم و برایشان ارسال می‌کردم. علاقه به نوشتن از همان موقع تا امروز همراهم بوده اما گرایش به رشته حقوق جزا برایم تنها حکم یک شغل را داشت و هیچوقت دغدغه اصلی‌ام در زندگی نبود.


* از موضوعاتی که در پرونده‌های حقوقی-جزایی به شما پیشنهاد شده، بعنوان سوژه‌های انتخابی در داستان‌هایتان هم استفاده کرده‌اید؟

علیرغم اینکه در بخش روانشناسی جرم و جامعه‌شناسی، رشته مطالعاتی داشتم اما فعالیتی در حوزه حقوق جزا انجام نمی‌دهم و کارم را تنها به فعالیت در حوزه تجارت معطوف کردم. به همین خاطر با سوژه‌ای برخورد نداشتم که بتوانم برای موضوع داستانهایم انتخاب کنم. اما در «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» از آموزه‌هایی که در حوزه روانشناسی جرم داشتم استفاده کردم.

 

* یعنی داستان روایت شده در این کتاب، ملهم از ماجرایی واقعی است؟

به نوعی می‌توان گفت این کتاب از داستان پرونده‌ای واقعی الهام گرفته شده و مجموع رویدادهای قصه هم از مواجهه با پرونده‌هایی که به جریان افتاده بودند. اما مشخصا داستان اصلی برپایه  تنها یک  ماجرای مستند و واقعی نبود. برای نوشتن این داستان، با 200 نفرا ز طیف مردان مختلف یک جامعه نمونه، گفتگو کردم. مردانی با تحصیلات، سنین، و مشاغل مختلف. بدین‌گونه که بخشی از داستانم را برایشان تعریف می‌کردم و سوژه داستان را در موقعیت قرار می‌دادم تا واکنش‌های متفاوت را ببینم.

 

* اولین تجربه جدی شما در زمینه نویسندگی با نوشتن کتابِ ممنوع شده‌ی «مجمع فراموشان» شروع شد که آن هم جنبه پژوهشی داشت. داستانی که سکوتِ معلول از فراموشیِ جانبازانِ موجی را در قالب داستانی منسجم به نقد کشید. چطور شد که بعنوان اولین تجربه داستان‌نویسی به سمت این موضوع رفتید؟ 

محرکی که باعث نوشتن این داستان شد، دیدن مستندی از علی تبریزی درباره جانبازان موجی جنگ بود. شخصا برای خودم بیشتر از هرچیز، جنبه عمومی جنگ و فلسفه‌ای که درپسِ جنگ پنهان بود، اهمیت داشت. برای همین حتی جنگِ مکانی و زمانیِ مشخصی را در داستان مطرح نکردم و شخصیت‌ها اسم و رسمی نداشتند. شاید در ظاهر به نظر می‌آمد که آنها مشکل ذهنی دارند و حتی گاها با اتهام دیوانگی مواجه می‌شدند اما درواقع مسئله چیز دیگری بود. و این‌بار جنگ از دیدگاه جانبازان تعریف دیگری به خود می‌گرفت.

 

* در برخوردهایی که برای آشنایی بیشتر با جانبازان موجی داشتید از نقل‌قول‌های مستقیم هم استفاده کردید؟

گفته‌ها بطور مستقیم به دیالوگ‌های متنی تبدیل نشد اما از حالات و فضاهای ذهنی‌شان در فضاسازی داستان استفاده شد. البته من شخصا با جانبازان مرتبط نبودم و این ارتباط بواسطه یکی از دوستان روانپزشکم در یکی از بیمارستان‌های تهران که با جانبازان موجی به شکل هدفمند مصاحبه می‌کرد برقرار شد و در طول جلسات گفتگو، من تنها بعنوان یک شنونده صرف حضور داشتم و هیچ دیالوگی بین ما ردوبدل نمی‌شد. البته هنوز هم نمیدانم از نظر مسئولین به کدام بخش از کتاب جایز بود که اِشکال وارد شود که حتی دلیل آن را هم عنوان نکردند. چندروز پیش هم از طریق ناشر مطلع شدم که مجموعه داستان «آمدن، ماندن، رفتن» هم ممنوع شده. کتابی که تعدادی از داستان‌هایش در زمان‌های مختلف در مجله گلستانه منتشر شده بود. داستان بدون کوچکترین جهت‌گیری، مفاهیم گوناگون نوستالژی را در ادوار مختلف زندگی انسان؛ تولد، زندگی و مرگ بازگو می‌کرد. درواقع تولد از زبان بچه‌ای که سقط شده بود آغاز می‌شد و با چالش‌هایی که افراد در زندگی درگیر بودند ادامه می‌یافت و با نگاه متفاوتی به مرگ که شاید به تخیل، نزدیکی بیشتری داشته باشد و طرحِ این مسئله که گذشته، وجود خارجی ندارد اما انسان‌ها همیشه با آن درگیرند به پایان می‌رسید.

 

* می‌توان داستان را در گونه سورئال دسته‌بندی کرد؟

راستش را بخواهید خودم هیچوقت نمی‌توانم کارهایم را در سبک خاصی طبقه‌بندی کنم اما ازآنجا که نگاه به مرگ، نزدیکی زیادی به تخیل‌سازی داشته، شاید بشود آن را گونه‌ای از آثار سورئال دسته‌بندی کرد.

 

* سال گذشته مطلع شدیم که آقای داوودنژاد تصمیم گرفته بودند داستان «چهلم» را برای ساخت، به فیلمنامه تبدیل کنند. چرا این کار تا امروز سرانجامی نداشته؟

اتفاقا علاوه بر آقای داوودنژاد، خانم تهمینه میلانی هم طی نشستی که داشتیم قرار شد حق تالیف کتاب را خریداری کنند و با فیلمنامه‌ای از خودشان به نام «تولدی دیگر» که به موضوع «چهلم» نزدیک بود، ادغام کنند. اما هیچکدام عملی نشد. درنهایت تصمیم گرفتم سر حوصله خودم فیلمنامه‌ی «چهلم» را بنویسم.

 

* به فن فیلمنامه‌نویسی آشنایی دارید؟

بخاطر مطالعاتی که در حوزه فیلمنامه‌خوانی داشتم فکر می‌کنم کمابیش با این فضا آشنا هستم. ضمن اینکه فیلمنامه‌نویسی تجربه‌ای بود که علاقمند بودم آن را با فراغ بال در زمان مناسب شروع کنم. هرچند در زمان فعلی، اصرار و عجله‌ای هم برای این کار ندارم.

 

* «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» مرتبط با موضوع سنت، اخلاق و جامعه‌شناسی است که هرکدام از این مفاهیم، تعاریف جداگانه‌ای دارد. چطور شد از تنهاییِ معاصرِ «پرنیان» در رمان «چهلم» به سمت جهانی گسترده از دغدغه‌های انسانِ معاصر و تعصباتش در مواجهه با گرایشات سنت‌گونه‌ی آن رفتید؟

بعد از نوشتن «چهلم» که به تجربه فردی یک زن و تعارض با دنیای خودش مربوط می‌شد، احساس کردم جهانِ چهلم، جهانِ مسدودی است و دلم می‌خواهد به جهانی فراتر از آن برسم و زنان بیشتری پا به داستانم بگذارند. داستان روایت حوا در دو زمان مختلف با فاصله زمانی 50 ساله روایت می‌شود. دو زن در داستان هستند که به نوعی سرنوشت‌شان به هم گره خورده و یکی قربانی شرایطی است که در آن قرار دارد و دیگری قربانی می‌شود بدون اینکه بداند چرا این اتفاق برایش افتاده. یکی در مبارزه‌اش ناموفق است و دیگری همچنان سینه‌خیز پیش می‌رود و سرنوشت نامعلومی دارد و این داستان‌ها همگی در فضای جنوب اتفاق می‌افتد. تلاش کردم هرکدام از این زنان، نماینده تفکر و اندیشه‌ی متفاوتی باشند و شخصیت‌ها از جهانِ «پرنیان» در «چهلم» فاصله بگیرند.

 

* پس جنبه کاربردی ادبیات برایتان جدی‌تر شده...

بله. به نظرم یک اثر ادبی نباید صرفا روایتگر باشد، بلکه باید با آگاهی دادن، تلنگری به افکار عمومی بزند و سازنده باشد. این مسئله مرا مجاب کرد به موضوعاتی که برای داستان‌هایم انتخاب میکنم، فکرشده‌تر نگاه کنم.

 

* اخلاق را می‌توان به نوعی هویت اصلی آثار شما دانست که درحقیقت بعنوان دغدغه‌ای پایان‌ناپذیر، از دیرباز بشر را در دایره‌ای از بایدها و نبایدها محاصره کرده. بطورمثال پرنیان در جستجوی بازیابی هویت ازدست رفته‌اش بود که با رهایی از دلبستگی و کشف دنیای درونی‌اش به آن دست یافت. اخلاق در آخرین داستان شما؛ روایت حوا و خوشه‌ی گندم چطور معنادار می‌شود؟

این داستان اصلاحِ نوعی طرز تفکر درباره شرایطی است که درونش هستیم. اندیشه زن امروزی هنوز شرایط را کامل نمی‌شناسد برای همین نمی‌تواند با قاطعیت راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات ناخواسته‌اش پیدا کند. باید بدانیم در چه بستری زندگی می‌کنیم تا شناخت واقع‌بینانه‌تری از شرایطِ به‌ظاهر مدرنِ جامعه امروز پیدا کنیم. در این داستان تعاریفی که از مفاهیم مختلف در بوته نقد قرار می‌گیرد و این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا در جامعه‌ای که در ظاهر مدرن شده اما از درون هنوز پایبند به سنت است می‌توان بدون توجه به ریشه‌های وجودی، با اندیشه‌ای مدرن شده زندگی کرد؟!

 

* در تسلط به زبان و فضای جنوب در این داستان از منابع خاصی استفاده کردید؟

درواقع «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» به شکلی که امروز هست، شروع نشد و در مسیر نگارش، اشخاصی مثل آقای مرزوقی، آقای حمید فرخ‌نژاد و خانم لاهیجی در آشنایی من با فضای جنوب نقش بسزایی داشتند. بخصوص اینکه داستان در 50 سال گذشته در جنوب اتفاق می‌افتد و دیالوگ‌ها به زبان محلی است و این کار مرا بعنوان کسی که هیچ آشنایی با نوعِ سنت‌ها و زبان محلی جنوبی نداشت، سخت‌تر می‌کرد. آقای فرخ‌نژاد کمک بسیاری به من در زمینه آشنایی با سنت و تفکر مردمانِ جنوب کرد. با اینکه تقریبا طرح اولیه کار نوشته شده بود اما اضافه کردن بسیاری از اصطلاحات و اسامی، کار را به پختگی بیشتر نزدیک می‌کرد. ضمن اینکه این کتاب برخلاف «چهلم»، حاصل پژوهش دوساله‌ای است که درباره ابعاد مختلف خشونت زنان داشتم و در روایت داستان از آموزه‌هایی که در حوزه روانشناسی جرم داشتم استفاده کردم.

 

* ناشر به آینده‌ی حرفه‌ای شما در امر نگارش امید دارد. با توجه به این مسئله، تصمیم دارید نویسندگی را بطور حرفه‌ای ادامه دهید یا کار وکالت؟

واقعیت اینست کار وکالت برایم صرفا حکمِ یک شغل و منبع درآمدزا را داشته اما نوشتن دغدغه‌ی اصلی‌ام درزندگی است و یک دلمشغولیِ همیشگی. هرکدام جایگاه جداگانه‌ای برایم دارند. اما اگر روزی مجبور به انتخاب شوم قطعا به کاری که دلمشغولی اصلی‌ام باشد می‌پردازم.


* مضمون داستان بعدی‌تان را انتخاب کرده‌اید؟

بله البته نگارش داستان را هنوز شروع نکرده‌ام. آخرین قصه درباره دو گروه از زنانی است که بعد از جدایی خودخواسته یا ناخواسته از همسرشان، با اینکه شرایط یکسانی با هم ندارند اما در ورطه‌ای از مشکلات گوناگون گرفتار می‌شوند. تلاش دارم در این داستان، موضوع را از منظر روانشناسی و جامعه‌شناختی بررسی و روایت کنم.

 


بازدید : 3060



نظر کاربران :


نظر شما در باره این خبر :



اخبار مرتبط :

اوتیسم در رمانی با چاشنی عشق، مهاجرت و تنهایی 
موقعیت اضطراری و معیارهای اخلاقی در سینمای اصغر فرهادی کتاب شد- روایتی تلخ از مادران اوتیسمی در یک رمان 
شهلا لاهیجی از «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» می‌گوید... 
بخشی از کتاب صوتی «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» 
فضیلتی به نام نامیِ نافرمانی 
رونمایی از کتاب «تخم پوچ» در دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 
انتشارات روشنگران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد اما فروشِ کتاب ندارد! 
اینجا فروشگاه نیست! 
پیشنهاد نوروزی عصمت عباسی: رمان «در جستجوی فرخنده» 
پیام تبریک شهلا لاهیجی به مناسبت 8 مارس؛ روز جهانی زن 
۸ مارس؛ روز جهانی زن بر تمام مردم دنیا فرخنده باد 
بررسی روانشناختی فرهنگ خودکامگی با حضور دکتر علی صاحبی 
جلد دوم کتاب «شناخت هویت زن ایرانی» منتشر شد 
سه عنوان کتاب از انتشارات روشنگران با 40 درصد تخفیف در طرحِ اپلیکیشن طاقچه 
اثری عاشقانه در بطن ماجراهای سیاسی 
پرفروش‌های نشر روشنگران در دی‌ماه 1396 
آب شرمنده‌ی آتش شد 
او بیش از هر کس ایرانی است 
شهلا لاهیجی: «روحانی ناامید و ناامیدترمان می‌کند» 
بخشی از رمان «باید حرفای دیشبمو جدی می‌گرفتی!» نوشته‌ی محمدرضا مرزوقی 
کتاب‌های پرفروش‌ نشر روشنگران در آبان 1396 
اهدا عواید فروش کتاب «پشت حصار» به فرزندان ایتام و معلولین 
کتاب‌های پرفروش نشر روشنگران در مهرماه 1396 
گزارشی از مراسم رونمایی و روخوانی از کتاب «بُعد پنجم- پیش از گذشته» در انجمن فرهنگی اتریش در تهران 
مراسم رونمایی و روخوانی از کتاب «بعد پنجم- پیش از گذشته» 
یادداشتی از دکتر نادر نظری به انگیزه‌ی حضور در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر روشنگران 
رونمایی و نقد و بررسی رمان «در جستجوی فرخنده» در شهر کتاب «مهرشهر» 
شهلا لاهیجی: «نمایشگاه‌های فرهنگی، محلی برای دعوای دولت ها نیستند» 
«عَشَقه» رحمانیان به کتابفروشی‌ها رسید 
بيضايي و كوندرا همچنان پرطرفدار هستند 
«آینه‌های روبرو»؛ آتشی که دوباره شعله‌ور شد 
یادداشت نویسنده‌ ایرانی برای چاپ رمانش به آلمانی 
«باید حرفای دیشبمو جدی می‌گرفتی!» از حصر آزاد شد! 
رمانی که پس از سال‌ها بالاخره توانست مجوزِ چاپ بگیرد! 
گزارشی از مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در تئاترشهر 
محمد رحمانیان در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر روشنگران سخنرانی خواهد کرد 
رونمایی از تازه‌های انتشارات روشنگران در تالار مشاهیر مجموعه‌ی تئاترشهر 
شهلا لاهیجی: «مطمئن هستم شما نیز «متولد شانزده آگوست»؛ جدیدترین اثر سپیده محمدیان را به جد دوست خواهید داشت.» 
پرفروش‌های نشر روشنگران در تیرماه 1396 
اجراي قانون اساسي، مهم‌ترين خواسته ما است 
یادداشتی از شهلا لاهیجی درباره‌ی رمان «پشت حصار» 
بخشی از رمان «سه نقطه در رویا» نوشته‌ی سهیلا مهاجر ایروانی 
بخشی از رمان «بن‌بست خاله رُزا» نوشته‌ی علیرضا مجابی 
سهیلا مهاجر ایروانی: «سه نقطه در رویا؛ قصه‌ی سه زن از سه گوشه‌ی متفاوت دنیا و با یک نقطه اشتراک...» 
علیرضا مجابی از رمان «بن‌بست خاله رُزا» می‌گوید... 
یادداشتی از ف-نوری؛ نویسنده‌ی رمان «بُعد پنجم پیش از گذشته» 
انتشار رمانِ «بُعد پنجم پیش از گذشته» به زبان آلمانی 
پیام تسلیت انتشارات روشنگران در پی درگذشت مریم میرزاخانی 
کتاب‌هایی برای شنیدن 
نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌های صوتی نشر روشنگران 
شهلا لاهیجی از رمان برگزیده‌ی سال 88 گفت... 
همدلی با کودک درون 
جای بزرگ بیضایی در خانه خالی است 
«درباره‌ی آزادي» و «لاك نقره‌اي» را بشنويد! 
شهلا لاهیجی از رمان «و دیگران» گفت... 
«پولک سرخ»؛ اولین رمان محبوبه میرقدیری 
رمان «متولد 16 آگوست» به قلم سپیده محمدیان منتشر شد 
پیام تسلیت انتشارات روشنگران در پی وقوع حوادث تروریستی در تهران 
شهلا لاهیجی: «بالاخره بخت با ما یار شد...» 
معرفی کتاب «دیگری» در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) 
«عشقهای خنده‌دار» میلان کوندرا به چاپ پانزدهم رسید 
بخشی از کتاب صوتی «لاک نقره‌ای» 
مجموعه داستان کوتاه «لاک نقره‌ای» در قالب کتاب گویا منتشر شد 
بخشی از کتاب صوتی «درباره‌ی آزادی» 
کتاب «درباره‌ی آزادی» در قالب کتاب گویا منتشر شد 
رمانی اجتماعی بعد از سال‌ها از محاق در آمد 
رمان «در جستجوی فرخنده» طنزی تلخ از تنهایی انسان مهاجر امروز 
کتاب‌های تازه نشر روشنگران از بیضایی تا یک کتاب انتخاباتی 
متن تکذیبیه‌ی شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 
پیام تبریک شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 
شهلا لاهیجی: همراه شو عزیز! 
شهلا لاهیجی: همراه شو عزیز هموطن! 
بنفشه حجازی: «رای دادن، حفظ آخرین سنگرِ جمهوری‌ست.» 
می‌گویم دوباره روحانی... 
من فارغ از شور انتخاباتى كه وجود دارد به آقاى روحانى راى خواهم داد 
در انتخابات شرکت می‌کنم و به حسن روحانی رای مشروط می‌دهم 
به روحانی رای می‌دهم 
به حسن روحانی رای می‌دهم 
ما رای می‌دهیم تا آرامش ادامه یابد 
به روحانی رای می‌دهم... 
کتاب «شوخی» میلان کوندرا به چاپ شانزدهم رسید 
«سفر به شب» بهرام بیضایی پرفروش‌ترین کتابِ روشنگران در نمایشگاه کتاب 
یادداشتی از شهلا لاهیجی به انگیزه‌ی انتشار کتاب «درام کودک بااستعداد بودن» 
معرفی رمان «از روزهای اخگر و زنگار» 
تازه‌های نشر روشنگران در بهار 96 
اگر نمی‌توانید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته باشید... 
آخرین اخبار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سایت و کانال نشر روشنگران 
نشر روشنگران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 
خرد جمعی می‌گوید دوباره به روحانی رای بدهیم- با «سفر به شب» استاد بیضایی می‌آییم 
یادداشتی از نیسان فروزین؛ مترجمِ کتاب «درام کودک با استعداد بودن» 
در هر جایی، حضور خود را نشان دهید 
«عقده‌ی سیندرلا» به چاپ سوم رسید 
کتاب «جنسیت و فلسفه سیاسی انتخابات» منتشر شد 
رمان «از روزهای اخگر و زنگار» منتشر شد 
کتاب «درام کودک با استعداد بودن» منتشر شد 
اثر تازه‌ای از بیضایی در راه است 
فیلمنامه‌ی «سفر به شب» بهرام بیضایی به زودی منتشر می‌شود... 
پیام تبریک مدیر انتشارات روشنگران به مناسبت فرارسیدن عید نوروز 
به مناسبت فرارسیدن عید نوروز 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «گفتمان زنانه» 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» 
بخشی از رمان «در جستجوی فرخنده» با صدای نویسنده 
معرفی کتاب «حلقه- نگاهی به ازدواج زودهنگام در ایران» با صدای نویسنده 
معرفیِ کتاب «تیغ و سنت» با صدای نویسنده 
شهلا لاهیجی: «چشم به راهِ دولتِ کلید و امید می‌مانیم» 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «نامه‌های زنان ایرانی» 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی مجموعه داستان «او می‌برد» 
علیرضا مجابی از رمان «در جستجوی فرخنده» گفت... 
رونمایی از ترجمه‌ی انگلیسی کتاب «فتح‌نامه‌ی کلات» 
یادداشت نویسنده‌ی رمان «خاش و گلبرگ‌های خشخاش» 
یادداشت اختصاصی مترجم کتاب «مکبث» 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «تغییرات اجتماعی در ایران از نگاه مورخان پارسی‌نویس-بلعمی تا جوینی-» 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی رمان «بعد پنجم- پیش از گذشته» 
معرفیِ کتاب «دیگری» توسط شهلا لاهیجی 
کتاب «بوطیقای فضا» در لیست «چهل پیشنهاد نوروزی کتاب» روزنامه‌ی آرمان امروز 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة‌السمان» 
یادداشتِ اختصاصی نویسنده‌ی رمان «پشت حصار» 
یادداشتِ اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «وقایع‌نگاریِ نگاه» 
یادداشت اختصاصی رامین مستقیم؛ مترجمِ کتاب «حقوق انسان» 
اقتصاد نشر در حال فروپاشی است 
گزارشی از مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های نشر روشنگران در سال 95 
گزارش تصویری 
مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های نشر روشنگران 
کتاب «تیغ و سنت» نوشته‌ی رایحه مظفریان منتشر شد 
یادداشت نوذر اسمعیلی به انگیزه‌ی انتشار مجموعه داستان «وقایع‌نگاریِ نگاه» 
مجموعه داستان «وقایع‌نگاریِ نگاه» منتشر شد 
کتاب‌های پرفروش‌ نشر روشنگران در بهمن‌ماه 1395 
معبود حسیبی از کتاب «خاش و گلبرگ‌های خشخاش» می‌گوید.. 
کتاب «خاش و گلبرگ‌های خشخاش» منتشر شد 
یادداشتی بر کتاب «پیام فوری از مادر زمین» 
به بهانه‌ی پنجاهمین سال درگذشت فروغ فرخزاد 
زن، صلح، محیط زیست، جامعه مدنی 
گزارش تصویری از مراسم آغاز به کار «کانون عالی زنان و توسعه پایدار ایران» به همراه رونمایی از کتاب «پیام فوری از مادر زمین» 
مراسم آغاز به کار و اعلام موجودیت كانون عالی زنان و توسعه پايدار ايران همراه با رونمایی از کتاب «پیام فوری از مادر زمین» 
یادداشت علیرضا مجابی؛ نویسنده رمان «در جستجوی فرخنده» 
رمان «در جستجوی فرخنده» منتشر شد 
از میان دفترچه‌های دهه‌ی شصت... 
بالاخره یکی باید بایستد ... 
بچه‌های «پشت حصار» ... 
رمان «پشت حصار» منتشر شد 
رمان «در جستجوی فرخنده» به زودی منتشر می شود... 
«روانشناسی توده ها» تجدیدچاپ شد 
«مهمانی خداحافظی» میلان کوندرا به چاپ هشتم رسید 
کانال رسمی انتشارات روشنگران در تلگرام 
شب بیضایی 
مکبثِ منظوم 
خوانش نمایشنامه «شب هزارویکم» در تالار مشاهیر تئاترشهر 
ترجمه‌ی منظوم «مکبث» منتشر شد- همزمان با چهارصدمین سالگرد درگذشت ویلیام شکسپیر 
منوچهر انور: « گفتار در نمایش باید کمی بی‌ادبی باشد، نه ادبی» 
زنِ ایرانی و اجتماعی شدن در عصر مشروطه 
«نامه‌های زنان ایرانی» منتشر شد 
قصه‌گویی برای کتابداران 
برای آنهایی که جهان را تنها در چهار بُعد نمی‌بینند! 
رمان «بُعد پنجم- پیش از گذشته» منتشر شد 
جاده‌های جهانی 
جاده‌های جهانی 
کتاب «جامعه‌شناسی خانواده» تجدیدچاپ شد 
ویرایش جدید کتاب «ادبیات کودکان و نوجوانان» منتشر شد 
دیدار با «دیگری» 
کتاب «دیگری» منتشر شد 
کتاب «بررسی روان‌شناختی خودکامگی» تجدیدچاپ شد 
در دفاع ازجهان‌نو 
معرفی کتاب های پرفروشِ انتشارات روشنگران در ماه گذشته 
یادداشتی از شهلا لاهیجی به انگیزه‌ی انتشار ترجمه‌ی انگلیسی نمایشنامه‌ی «فتحنامه‌ی کلات» 
یادداشتی از بهرام بیضایی برای منوچهر انور 
نمایشنامه‌ی «فتحنامه‌ی کلات» به زبان انگلیسی ترجمه شد 
آنونس فیلم «مستند رزا»؛ به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار 
چرا حقوقِ انسان؟ 
سمانه امیری و «کمی آن طرفتر»... 
بادکنک‌های نارنجی؛ نماد ایستادگی تا منع ازدواج کودکان 
بنفشه حجازی: «جنازه‌ی کتاب بر دستمان مانده!» 
 
کتاب «حلقه»-«نگاهی به ازدواج زودهنگام در ایران» منتشر شد 
مریم افشار: اسطوره دنیایی اسرارآمیز است... 
«پیام فوری از مادر زمین» : مادر زمین به کمک شما نیازمند است!! 
منتخبی از فایل صوتی کتاب «خیلی خوشبختم خانوم صادقی» 
از نگاهی خاص... 
یادداشت علیرضا مجابی درباره‌ی ضرورت صوتی کردن کتاب «خیلی خوشبختم خانوم صادقی» 
اول زیارت اهل قبور، بعد زیارت اهل کتاب 
کتاب «خیلی خوشبختم خانوم صادقی» در قالب کتاب گویا منتشر شد 
اطلاع از آخرین اخبار و فیلم و عکس های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 
انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در نمایشگاه کتاب 
هدف از برگزاری نمایشگاه، صرفا فروش کتاب نیست! 
شهرو خبر کن خبر کن بگو... 
زنان ایرانی سرود صلح و آشتی برای جامعه جهانی سر می دهند  
نگاهی به آثار «آلبا دسس پدس»؛ نویسنده، شاعر و روزنامه نگار ایتالیایی 
پیشنهاد نوروزی محمدرضا مرزوقی: کتاب «احساس تنهایی و توتالیتاریسم» 
پیشنهاد نوروزی علیرضا مجابی: «کتاب خنده و فراموشی» 
پیشنهاد نوروزی پژمان ابوالقاسمی: کتاب «درباره آزادی» 
پیشنهاد نوروزی پروین پناهی: کتاب «بارداری بی هنگام آقای میم»  
یادداشتی از شقایق فیروزی؛ نویسنده مجموعه داستان های کوتاه «او می برد» 
نمی توان با انتخابات قهر کرد 
مجموعه داستان کوتاه «او می برد» توسط انتشارات روشنگران منتشر شد 
استمداد زنان ایرانی از رهبر انقلاب برای تجدید رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی 
جنسیت، تجربه مشارکت و جهان بینی سیاسی  
شهلا لاهیجی: شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای زن را تایید کند 
یادداشت اختصاصی از پروین پناهی؛ به انگیزه انتشار کتاب «نقد تطبیقی اضطراب در اشعار فروغ فرخ زاد و غادة السمان»  
جنسیت، همدلی و شایسته سالاری 
فعالیت های کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در تقابل با منافع جمهوری اسلامی ایران نیست 
یادداشتی بر کتاب «تغییرات اجتماعی از نگاه مورخان پارسی نویس: بلعمی تا جوینی»  
کتاب «نشریات ویژه زنان» تجدید چاپ شد  
کتاب «تغییرات اجتماعی در ایران از نگاه مورخان پارسی نویس-بلعمی تا جوینی-» منتشر شد 
کتاب «اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة‌السمان» منتشر شد 
انتخابات مشارکتی و پدیداری به نام زن 
جنسیت، انتخابات و نفی خودکامگی 
تا بهارستان راهی نیست  
سانسور یا جامعه پذیری زبان 
پرچمداری زنان ایران در زمینه تحقق اهداف سند توسعه هزاره  
زبان سانسور و سانسور زبان  
جامعه شناسی، عینیت و جنسیت  
خیز زنان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم- رونمایی از طرح تغییر چهره مردانه مجلس 
حرف‌هایی درباره سانسور در گفتگو با «شهلا لاهیجی»؛ شاید این مصاحبه هم چاپ نشود  
چرایی جهانی نشدن ادبیات معاصر ایران؛ از خودسانسوری تا کمبود خلاقیت 
متنی از «اوریانا فالاچی» 
جنسیت و قدرت در حوزه عمومی (یادداشتی اختصاصی از دکتر عباس محمدی اصل)  
خیز زنان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم- زنان ایران برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی آماده می شوند 
جنسیت، تبعیض مثبت و دموکراسی (یادداشتی اختصاصی از دکتر عباس محمدی اصل) 
کتابی با فصل های متفاوت نسبت به آثار فلسفی- با تماشای تلویزیون هم می توانید فیلسوف شوید 
تجربه نوشتن از بهرام بيضايی 
از ترجمه ی شعرهایی که خواب دیده ام  
گفتگوی خبرگزاری کتاب ایران با «مریم افشار»  
یادداشتی از دکتر علی سراج در ارتباط با کتاب «گفتمان زنانه» 
کتاب «تحليلي بر بازتاب اسطوره در سينماي بهرام بيضايي» منتشر شد  
«گفتمان زنانه»؛ تازه‌ترین اثر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان بر پیشخوان کتابفروشی‌ها  
محمدرضا مرزوقی: «با خبرنگاران دوست نشو، می‌شوی دل نبند و دل می‌بندی به عاقبتش بیندیش» 
خاطره‌ی اولین برخورد شهلا لاهیجی با سانسور در جایگاه یک خبرنگار 
پرینوش صنیعی: سکوت رسانه ها بهتر از ایجاد مشکلات پیش بینی نشده است! 
یادداشت عصمت عباسی به انگیزه صوتی کردن کتاب «اگر بودی میگفتی...» 
تب نمایشگاه کتاب- یادداشت شهلا لاهیجی منتشر شده در روزنامه آرمان 
یادداشت همایون عالمی؛ نویسنده کتاب «سایه های نور» 
یادداشت شهلا لاهیجی در روزنامه اعتماد 
انتشار شش داستان از کتاب منتشر نشده «علیرضا محمودی ایرانمهر» 
يادداشت شهلا لاهيجي در روزنامه جهان صنعت 
خودمان را باور کنیم و به خودمان اعتماد داشته باشیم  
«ميلان كوندرا» به قرباني شدن انسان در جوامع توتاليته مي‌پردازد  
شهلا لاهیجی: «با حذف نام بیضایی نمی توانند او را از دنیای هنر حذف کنند!» 
بوطیقای فضا بیانگر مفهوم متفاوتی از فضا و سکونت  
طاهره صدیقیان: «هیچ عشقی ارزش تحمل خشونت را ندارد!» 
سلطانی: خودشان به خودشان جایزه می دهند!  
علیرضا زندی: «ژانر وحشت در ادبیات ایران مهجور مانده» 
بهرام بیضایی: «امیدوارم اشتباه بزرگی نکرده باشم» !  
آژیدهاک؛ شکوه گر از روزگار...  
محدودیت فضای سالن روشنگران را بر ما ببخشید....  
شهلا لاهیجی: «روزی دنیا دربرابر سوریه شرمنده می شود»  
آریایی ها؛ قاتل دموکراسی در عهدباستان  
چرا در نمایشگاه کتاب شرکت نکردیم!! 
«چهلم»؛ کتاب برگزیده روشنگران در سال 89  
«ستون های زمین» منتشر می شود  
لاهیچی: «یا نان نیست یا دندان»! 
کتابخانه زنان به نقل از مجله زنان 

تماس با ما

بازدید امروز : 5537
بازدید دیروز : 4035
بازدید ماه جاری : 14082
کل بازدید ها : 887092
 

کاربران آنلاین :  1
 

  تلفن دفتر فروش : 88723936 - 88722665
  نمابر : 88722665 
  ایمیل : roshangaran68@gmail.com 
  آدرس : خیابان یوسف آباد میدان فرهنگ – خیابان 33 – نبش آماج – شماره 21- واحد 3

کلیه حقوق این سایت متعلق به انتشارات روشنگران می باشد.