فتح الله فروغی: فروشِ کتاب، متفاوت از فروشِ کالاهایِ دیگر است
سهیلا قربانی: «کارگاه عملی مدیریت کتابفروشی مدرن» سومین کارگاهی است که اتحادیه ناشران با همکاری نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت از 28 آبان ماه به مدت سه روز برگزار کرد. با فتح الله فروغی؛ رئیس کمیسیون آموزش و عضو هیئت مدیره ناشران و کتابفروشان تهران درباره مباحث آموزشی ارائه شده در این کارگاه گفتگو کردیم.
** آقای فروغی! اتحادیه ناشران در دوره جدید، با برگزاری کارگاه آموزشی مختص کتابفروشان چه اهدافی را دنبال می کند؟ اتحادیه تلاش کرد تا با برگزاری این کارگاه تخصصی بتواند تجربیات جدید را از طریق آکادمی نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به خدمت بگیرد و آن را در اختیار کتابفروشان ایران قرار بدهد. براساس برنامه ریزیِ انجام شده، علاوه بر کتابفروشان تهران چند کتابفروش از استان های آذربایجان، فارس، خوزستان، اصفهان و مشهد در این کارگاه شرکت کردند و طی آموزش سه روزه در مورد چگونگی اداره کتابفروشی، آموزش های لازم را دیدند. برگزاری چنین کارگاه هایی فرصتی است تا بتوانیم دوره های مشابه را در مکان های مختلف برگزار کنیم.
**سرفصلِ برنامه های آموزشی در این کارگاه بیشتر معطوف به کدام بخش از آموزش های مدیریتی در کتابفروشی مدرن بود؟ در این کارگاه به سرپرستی آقای کلپ و اشترن پل بیشتر به مباحثی چون مشتری مداری، چینش، ویترین آرایی و چگونگی اداره فیزیکی در کتابفروشی پرداخته شد. باید یادآور شوم که هردو مدرس از کتابفروشان باتجربه و باسابقه آلمان هستند که از طریق آکادمی نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت انتخاب شدند.
** انعکاسِ برگزاری این کارگاه در بین ناشران و کتابفروشان چگونه بود؟ ما فرم های ارزش یابی را به شرکت کنندگان دادیم اما نتایج را هنوز استخراج نکردیم. با این حال شرکت کنندگان در اختتامیه برنامه که روز گذشته انجام شد، بطور شفاهی نسبت به چگونگی برگزاریِ این برنامه رضایتِ خود را اعلام کردند.
** یکی از دستاوردهایِ برگزاری چنین کارگاه هایی، علت یابی در نواقصِ اداره ی کتابفروشی و رفع آنهاست. با برگزاری این کارگاه، مهمترین اشکالِ مدیریتیِ کتابفروشی های ایران را در چه دیدید؟ شاید هنوز برای جستجو کردن در نواقصِ مدیریتی کمی زود باشد اما از سوالِ شما می توانم به یک نکته مهم اشاره کنم. همانطور که می دانید بحثِ فروش کتاب، بعنوان یک کالای فرهنگی نکته حائز اهمیتی است که کتابفروشان باید مدنظر قرار دهند. فروشنده باید آگاه باشد که فروشِ کتاب، متفاوت با فروش کالاهای دیگر است و چون کتابفروشان از آموزش های لازم برخوردار نیستند، می تواند تاثیراتِ منفی در فروش کتاب داشته باشد. این مسئله که ناشی از عدم آگاهی فروشندگان است، یکی از مشکلاتِ اصلی در این حوزه به شمار می رود و در این کارگاه تلاش کردیم آموزش های لازم در بالابردن سطح آگاهیِ فروشندگان داده شود.
** اتحادیه برای برپایی کارگاه آموزشیِ سال آینده برنامه خاصی را مدنظر دارد؟ در بخش بهره گیری از متخصصان و مدرسانِ خارجی هنوز برنامه ای تدوین نشده اما کمیسیون آموزش از شرکت کنندگان درخواست کرده به کمک کمیسیون بیایند و در اجرایِ این نوع از کارگاه های آموزشی، مشابه سازی کنند. ضمن اینکه کمیسیون، برنامه های آموزشی متفاوتی را مثل آموزش «کتاب پردازی» در دستور کار دارد.