استمداد زنان ایرانی از رهبر انقلاب برای تجدید رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی



انتخاب خبر: معاون حقوقی رییس جمهور در ارتباط با اظهار نظر رییس‌جمهور مبنی بر پیگیری رد صلاحیت‌‌های داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرده بیشتر پیگیری رییس جمهور در ارتباط با احقاق حقوق رد صلاحیت شده‌‌ها با مذاکره صورت خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب خبر، الهام امین زاده گفته رییس جمهور با شورای نگهبان مذاکره خواهد کرد تا اگر اشتباهی اتفاق افتاده از رد صلاحیت شده‌‌ها اعاده حیثیت کند.

او راه دیگر که حق قانونی رد صلاحیت شده‌‌ها است را مربوط به اعتراض به رد صلاحیت‌‌شان دانسته و افزوده آن‌‌ها 20 روز فرصت دارند تا به رأی هیئت‌های نظارت اعتراض کنند.

در تحولی دیگر؛ نایب رییس مجلس خبرگان رهبری هم گفته شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت، در اسرع وقت بازنگری حکیمانه در خصوص رد صلاحیت‌‌ها و عدم احراز صلاحیت‌‌ها و به ویژه تعیین تکلیف آنها داشته باشند و آنها که احراز صلاحیت نشده‌‌اند غربال شوند تا نتیجه نهایی مشخص و تکلیف داوطلبان احراز صلاحیت نشده مشخص شود.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به موضوع احراز صلاحیت‌‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی افزوده برخی بداخلاقی‌ها و رفتارهای ما قابل توجیه و دفاع نیست و باید اصلاح شود.

درهمین حال؛ در بین کاندیداهای رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده آنچه بیشتر جلب توجه میکند، حذف کردن بخش عمده‌ای از کاندیداهای زن کشورمان از رقابت‌های انتخاباتی است؛ این در حالی است که پیش‌تر جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی با امضای سندی هشت ماده‌‌ای موظف شده بود تا سال ۲۰۱۵(1394) اهداف توسعه هزاره را محقق کند. بر اساس این سند که در اتحادیه بین‌المجالس تصویب شد، کشور ایران موظف است حداقل ۳۰ درصد از کرسی‌‌های پارلمانش را به زنان اختصاص دهد.

به گفته شهلا لاهیجی، عضو هیئت مؤسس کارزار انتخاباتی برای حضور بیشتر زنان در مجلس ایران، با چنین رفتاری از سوی هیئت نظارت انتخابات در استان‌ها جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با عدم تأیید اتحادیه بین‌المجالس و سازمان ملل به دلیل نپرداختن به موضوع توسعه پایدار و همچنین متعهد نبودن به موضوع ورود 30 درصدی زنان به مجلس، مواجه خواهد شد.

* مسئولیت رد صلاحیت کاندیداها برعهده شورای نگهبان نیست

اما چرا شورای نگهبان دست به چنین رد صلاحیت‌های گسترده‌ای از بین زنان کشورمان زده است؟ آیا هیئت‌های نظارت استان‌ها تافته جدا بافته‌ای از شورای نگهبان هستند؟ یک فعال حقوق زنان معتقد است: این رد صلاحیت‌ها هیچکدام از طرف شورای نگهبان نبوده است، بلکه اقدامی از سوی هیئت‌های نظارتی بوده که وظیفه آن‌ها نظارت بر حسن اجرای قانون انتخابات و نه نظارت استصوابی است.

مهندس ژیلا موحد شریعت پناهی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: چون مرجع رسیدگی به شکایات در این مرحله، هیئت نظارت استان‌ها است، باز هم ثابت میشود که هیئت نظارت با شورای نگهبان کاملاً باید فرق داشته باشد، و الا شورای نگهبان نمیتواند قاضی شکایاتی باشد که کاندیداهای رد صلاحیت شده و معترض به رأی هئیت‌های نظارت دارند؛ به عبارت دیگر، قاضی و یکی از طرفین دعوا نمی‌بایستی یکی باشند.

این عضو کارزار انتخاباتی اما اظهار امیدواری کرد که شورای محترم نگهبان با کمال بی‌طرفی به این شکایات رسیدگی کند و حق را به حقدار برساند.

* حکومت جمهوری اسلامی هنوز حضور زنان در مجلس را برنمی‌تابد

اما این اقدام هیئت‌های نظارت بر انتخابات چه آثار سیاسی- اجتماعی میتواند برای کشور به بار داشته باشد؟ در همین رابطه، یک عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس که پیش از این کارزاری را برای حضور هر چه بیشتر زنان کشورمان راه انداخته بود به خبرنگار انتخاب خبر گفت: انتظار خوشبینانه‌ی کمپین تغییر چهره مردانه مجلس مبتنی بر تغییرات شرایط سیاسی کشور بود و گمان میکرد که وضعیت احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی این بار متفاوت با گذشته خواهد بود و در این راستا هیئت‌های نظارت با دولت همکاری کرده و این امکان را که تعداد بیشتری از زنان به ویژه از شهرستان‌ها و استان‌ها به مجلس راه پیدا کنند، فراهم می‌کنند.

شهلا لاهیجی با بیان اینکه حضور زنان شهرستانی در مجلس آینده باعث میشود تا مطالبات شهرستان‌ها و همچنین نظارت نمایندگان آن‌ها در نهاد قانون گذاری کشور انعکاس پیدا کند، تأکید کرد: متأسفانه به نظر میرسد موضوع حضور زنان در مجلس قانون‌گذاری کشور هنوز در دستور کار حکومت جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته باشد.

* نتایج تحقیقات محلی هیئت‌های نظارت فاقد اعتبار است

این فعال حقوق زنان با اشاره به اقدام هیئت‌های نظارتی انتخابات در رد صلاحیت نامزدهای زن کشورمان گفت: مسئله تحقیقات محلی کاملاً اقدامی غیرموثق بوده و افراد یا نهادهایی هم که اقدام به انجام تحقیقات محلی برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی می‌کنند، نتایج بررسی‌های آن‌ها فاقد اعتبار است.

وی خاطرنشان کرد: نظرات افراد یا نهادهای محلی سال‌ها است که دیگر مورد توجه نیست و حتی درباره آنچه که پیش از این درباره دانشجویان انجام میشد، موضوع تحقیقات محلی منتفی شد.

لاهیجی تأکید کرد: بنا نیست موضوع احراز صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی به حاشیه خیابان‌ها و کف کوچه پس کوچه‌های شهرها کشانده شود.

* احراز صلاحیت کاندیداها برعهده مردم است


وی با بیان اینکه تأیید یا رد صلاحیت، انتخاب یا عدم انتخاب یک کاندیدا را رأی مردم تعیین میکند، افزود: بنا به گفته رهبر فقید انقلاب، میزان، رأی مردم است. مردم پای صندوق‌های رأی نظر خود را اعلام می‌کنند و اینکه میزان را به افراد یا نهادهای محلی واگذار کرد، مشخص است که نمیتوان به احراز صلاحیت آنها اطمینان کرد.

این عضو هیئت مؤسس کارزار انتخاباتی برای حضور بیشتر زنان در مجلس ایران تصریح کرد: کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، افرادی را که به شرکت در انتخابات توصیه میکرد که اکثراً شهرستانی بودند. این افراد در شهرستان‌های خود شناخته شده و مورد تأیید مردم بودند. چگونه میتوان نظر مردم را نادیده گرفت و به تحقیقات محلی استناد کرد؟

* زنان ایرانی قصد محکوم کردن شورای نگهبان را ندارند شیوه ی احراز صلاحیت کاندیداها ناشایست بود

لاهیجی، اقدام هیئت‌های نظارت در استان‌ها را در خصوص رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها محل مناقشه بسیاری دانست و اظهار داشت: کمپین تغییر چهره مردانه مجلس اصلاً قصد ندارد شورای نگهبان را در این مورد محکوم کند، اما از نظر این کارزار انتخاباتی، کل ماجرای احراز صلاحیت کاندیداها به شیوه ناشایستی صورت گرفته است.

* هیئت
های نظارت ابتدا بایستی پاسخگوی خدای خود باشند

* هیئت
های نظارت حقالناس را پایمال کردند

ژیلا موحد شریعت پناهی نیز با اشاره به اقدام هیئت نظارت استانها در رد صلاحیت زنان کشورمان گفت: مسلم است که اگر حتی یک نفر بدون دلایل قانونی رد صلاحیت شده باشد، اولاً هیئت‌های نظارت ابتدا بایستی پاسخگوی خدای خود باشند، ثانیاً بایستی پاسخگوی خود کاندیدا در پایمال شدن حق‌الناس مربوط به او باشند، و ثالثاً بایستی پاسخگوی نظام باشند که چگونه پس از ۳۸ سال از عمر جمهوری اسلامی ایران این همه زن و مرد فوق لیسانس و دکترا که اکثراً دارای پستهای علمی، اجرایی و حتی مدیریتی در کشور عزیزمان، مشغول خدمتگزاری هستند و تمامی فشارهای ناشی از تحریمها و... را به دوش کشیده‌اند، متهم به نداشتن صلاحیت کرده‌اند.

* رییس جمهور باید پاسخگوی حقوق از دست رفته کاندیداها باشد


در این میان، وظایف رییس جمهور دکتر روحانی در دفاع از حقوق نامزدهای رد صلاحیت شده به ویژه زنان کشورمان چیست؟ عضو هیئت مؤسس کارزار انتخاباتی برای حضور زنان بیشتر در مجلس ایران در همین رابطه گفت: خوشبختانه خود ریاست جمهوری پیش تر به قرآن کریم قسم خورده‌اند که پاسدار قانون اساسی باشند.

موحد شریعت پناهی ادامه داد: با توجه به اینکه دکتر روحانی منتخب اکثریت و مدافع حقوق تک تک افراد کشور عزیزمان ایران می‌باشند، در روزهای اخیر نسبت به حفظ حقوق ملت تأکید و تصریح کرده‌اند.

وی تأکید کرد: آقای دکتر روحانی همچنین به عنوان یک حقوقدان، حتماً می‌باید به قول‌هایی که در هنگام انتخابات به مردم داده‌اند، با تمام توان خود عمل کنند و از تمامی ابزارهای قانونی برای احیای حقوق از دست رفته کاندیداهای مظلوم استفاده کنند.

لاهیجی هم در همین رابطه گفت: درباره اقدام هیئت نظارت در استان‌ها در رد صلاحیت یا احراز نکردن صلاحیت کاندیداها از جمله زنان کشورمان آقای رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی باید پاسخ داده که چرا برخلاف وعده‌های ایشان درباره آزادی‌های نسبی و حقوق زنان عمل شد؟

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور کشورمان اقدام هیئت نظارت استانها را در رد صلاحیت یا احراز نشدن صلاحیت کاندیداها را چگونه توجیه کرده و چه پاسخی برای آن دارند؟

* نهادهای نظارتی انتخابات شعار همدلی و همزبانی را نقض کردند


* اقدام هیئت نظارت مغایر با اصل شرکت مخالفان در انتخابات بود

اما اقدام نهادهای نظارتی چه منافاتی با طرح شعار سال از مقام معظم رهبری داشت؟ آیا چنین رد صلاحیت‌های گسترده‌ای سخنان معظم له مبنی بر ​​شرکت مخالفان در انتخابات را نقض نکرد؟

موحد شریعت پناهی در پاسخ به این پرسش انتخاب خبر گفت: نهادهای نظارتی انتخابات اعم از هیئت نظارت استانها و شورای نگهبان باید پاسخگو باشند که در سال همدلی و هم‌زبانی ملت و دولت، چرا چنین همدلی و هم زبانی دولت و حاکمیت که از ابتدای امسال به خوبی در کشور در حال نهادینه شدن بود را برهم زده‌اند؟

این فعال حقوق زنان تأکید کرد: کسی که مخالف است ولی میخواهد وظیقه ملی خود را انجام دهد، در نبود کاندیدای دلخواه، چگونه میتواند این وظیفه را انجام دهد؟

لاهیجی هم بار دیگر خطاب به رییس جمهوری کشورمان گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ دهند که چرا عملکرد هیئت نظارت در استان‌ها برخلاف شعار همدلی و همزبانی رهبر انقلاب بوده است؟

این فعال حقوق زنان اضافه کرد: آقای دکتر روحانی پاسخ دهند که چرا عملکرد هیئت نظارت در استانها در رد صلاحیت یا احراز نکردن صلاحیت نامزدهای انتخاباتی حتی برخلاف فرمایشات مقام رهبری که بر شرکت مؤثر مخالفان در انتخابات تأکید داشته‌اند، بوده است؟

* زنان ایرانی به استیفای حق خود می
پردازند

* افراد رد صلاحیت شده حتماً در مهلت قانونی اعتراض می
کنند

به گزارش انتخاب خبر، اقدام اخیر هیئت‌های نظارت انتخابات در استانها در رد صلاحیت یا احراز نکردن صلاحیت کاندیداها به نظر میرسد واکنش‌هایی را از سوی زنان رد صلاحیت شده و از جمله برابری‌طلب به دنبال داشته باشد. اقدام بعدی زنان کشورمان در احقاق حقوق از دست رفته خود چیست؟ عضو هیئت مؤسس کارزار انتخاباتی برای حضور بیشتر زنان در مجلس در همین رابطه گفت: این کمپین هنوز آمار دقیقی از رد صلاحیت کاندیداهای برابری طلب اعم از زن یا مرد، ندارد.

ژیلا موحد شریعت پناهی افزود: مهم برابری طلب بودن یا اصلاح طلب بودن و یا اصولگرا بودن، و زن یا مرد بودن نیست، بلکه مهم این است که آیا رد صلاحیتها بر اساس قانون انتخابات بوده است یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه هر کدام از افراد رد صلاحیت شده، اگر در نامه رد صلاحیتشان، مشاهده کنند که بدون دلایل قانونی و مستند، رد صلاحیت شده اند، حتماً بایستی در مهلت قانونی اعتراض کنند، تصریح کرد: البته زنان رد صلاحیت شده نیز می‌بایستی بیشتر و بهتر از همیشه در جستجوی راههای مدنی قانونی برای رسیدن به حقوقی که قانون اساسی برای آنها تعیین کرده، باشند و با همفکری و همیاری به استیفای حقوق خود بپردازند.

* نامه به رییس جمهور برای تعیین دلایل رد صلاحیت ها

عضو دیگر کمپین تغییر چهره مردانه مجلس هم گفت: اصلاً این کارزار انتخاباتی، تفاوتی بین زنان اصلاح طلب و غیراصلاح طلب قائل نشده بود و خواسته عمده این کارزار انتخاباتی آن بود که تعداد بیشتری از زنان وارد مجلس شوند، که حتی چنین خواسته‌ای از سوی زنان کشورمان توسط شوراهای نظارت شهرستانها و استانها به وضوح درنظر گرفته نشده و به آن کوچکترین توجهی صورت نگرفته است.

شهلا لاهیجی تأکید کرد: نمایندگانی که صلاحیت آنها یا تأیید نشده و یا احراز نشده و همچنان بلاتکلیف هستند حتماٌ باید به رئیس جمهور نامه‌ای نوشته و خواسته‌های به حق خود را مطرح کنند و سؤال کنند که علت عدم احراز یا رد صلاحیت آنها چه بوده است.

* نقض حقوق زنان کشورمان نقض حقوق جامعه است

وی تصریح کرد: اگر کاندیدایی قصد داشته باشد برای نمایندگی فعالیت کند و کمپین تغییر چهره مردانه مجلس نسبت به اینکه او فردی خواهد بود که در مجلس آینده به نفع زنان رأی نمیدهد، اطمینان حاصل کند، این کارزار انتخاباتی، طرح کارت قرمز را اجرا میکند و این اقدام زنان کشورمان به صلاح هیچ‌کس نیست.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه نمایندگانی که طرح‌ها و پیشنهاداتی را به مجلس ارائه داده‌اند، اقدام آنان برخلاف منافع زنان یا حتی منافع کل جامعه بوده است، افزود: هر نوعاقدامی که برعلیه زنان انجام گردد، بر علیه جامعه انجام می‌گیرد.

* حمله به صلاحیت زنان کشورمان حمله به شخص دکتر روحانی بود


* محدودیت
ها و تبعیضهای جنسیتی گذشته را نباید دوباره اعمال کرد

لاهیجی تصریح کرد: رد صلاحیت یا احراز نشدن صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی به رئیس جمهور کشورمان باز میگردد. به نظر میرسد که هدف حمله به صلاحیت زنان کشورمان، شخص آقای روحانی بوده است.

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس هشدار داد: به نفع هیچ کسی نیست که کشور در چنین مقطع حساسی به ویژه بعد از اجرای برنامه برجام و پس از لغو تحریمها که جامعه قصد آن را دارد تا دوران نوینی را از حیات خود را آغاز کند، چنین نگاهی نسبت به مسائل زنان وجود داشته باشد و مجدداً قصد داشت اهداف گذشته را دنبال کرد و همان محدودیتها و تبعیض‌های جنسیتی گذشته را در کشور اعمال کرد.

لاهیجی تأکید کرد: اگر مجلس شورای اسلامی آینده عامل محدودیت و تبعیض برای زنان کشورمان باشد، این اقدام به نفع هیچ کس نیست.

* نقش جامعه ایران در کاهش تنش در فضای سیاسی کشور


اما آیا میتوان به نقش جامعه ایران در کاهش تنش در فضای سیاسی کشور و برگزاری یک انتخابات حداکثری با حضور آحاد مردم امیدوار بود؟ موحد شریعت پناهی معتقد است: اکنون که ۱۴۰۰ زن تحصیل کرده شایسته، خود را به جامعه معرفی کرده‌اند، مسئولین مملکت و مسئولین شرکتهای خصوصی بایستی به نحو بسیار شایسته‌ای از توان معرفتی، علمی و اجرایی آنها حسن استفاده را کنند و بخصوص احزاب سیاسی و تشکلهای مردم نهاد با دعوت از آنها در تشکل‌های خود، بر توان خود بیافزایند تا در حل مشکلاتی نظیر آلودگی‌های محیط زیست، مشکلات قانونی زنان، کودکان و خانواده، مشکلات فرهنگی و بزه‌کاریها و... موفق و تأثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: همچنین احزاب و سازمانهای مردم نهادی که رد صلاحیت‌های گسترده از اعضای حزب یا سازمان آنها بوده است، بایستی پشتیبان اعضای مظلوم واقع شده خود باشند و حتیبا استفاده از حقوقدانان خود برای تنظیم شکوائیه، به کاندیداهای رد صلاحیت شده، کمک حقوقی بدهند.

* لزوم تجدید نظر کلی مسئولان حکومتی در بررسی صلاحیت کاندیداها

* فرمایشات رهبر انقلاب فصل‌الخطاب برگزارکنندگان انتخابات باشد


در این میان، نقش مقامات حکومتی در برگزاری یک انتخابات آزاد و حداکثری با حضور آحاد مردم ایران چه میتواند باشد؟ لاهیجی در همین رابطه با بیان اینکه باید یک تجدید نظر کلی از سوی مسئولان حکومتی در ماجرای رد صلاحیت‌ها و احراز نشدن صلاحیت‌هاصورت گیرد، تأکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که نظر هیئت‌های نظارت استانها دوباره مورد بررسی قرار گرفته و از طرفی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در جهت حفظ حقوق ملت تلاش کند و علاوه بر آن باید از رهبرانقلاب استمداد جسته شود تا ایشان دستور تجدید نظر در رد صلاحیت‌ها را صادر کنند.

با بررسی اظهارات این دو فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان در ایران، به نظر میرسد نقش مقام معظم رهبری به عنوان پدری دلسوز در این میان پررنگ‌تر از سایر مقامات حکومتی بوده و فرمایشات معظم له بار دیگر میتواند فصل‌الخطاب همه‌ی برگزار کنندگان انتخابات پیش رو اعم از نهادهای نظارتی، شورای نگهبان و نهادهای اجرایی باشد.

شهلا لاهیجی در همین رابطه گفت: گمان نمیرود کسانی که در اتاق فکر جمهوری اسلامی ایران فعال هستند نسبت به موضوع رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که اکنون اتفاق افتاده بی‌تفاوت بوده و به مسئله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بی‌توجه باشند و فکر و چاره‌ای برای آن نداشته باشند، پس میتوان به آینده امیدوار و خوشبین بود.

ژیلا موحد شریعت پناهی هم گفت: بنده نیز به نوبه خود امیدوار هستم که همه مسئولین دست‌اندرکار در این مرحله از برگزاری انتخابات طوری در بررسی صلاحیت‌ها عمل کنند که هم در این دنیا و هم در روز قیامت، حق‌الناسی بر گردنشان باقی نماند.

لینک مطلب در سایت انتخاب خبر:
http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=6797%2c1

منبع : سایت انتخاب خبر
درح خبر : 1394-11-06
بازدید : 6316



نظر کاربران :


نظر شما در باره این خبر :



اخبار مرتبط :

شهلا لاهیجی: «روحانی ناامید و ناامیدترمان می‌کند» 
گزارشی از مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در تئاترشهر 
کتاب‌های تازه نشر روشنگران از بیضایی تا یک کتاب انتخاباتی 
پیام تبریک شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 
شهلا لاهیجی: همراه شو عزیز! 
شهلا لاهیجی: همراه شو عزیز هموطن! 
بنفشه حجازی: «رای دادن، حفظ آخرین سنگرِ جمهوری‌ست.» 
من فارغ از شور انتخاباتى كه وجود دارد به آقاى روحانى راى خواهم داد 
در انتخابات شرکت می‌کنم و به حسن روحانی رای مشروط می‌دهم 
به روحانی رای می‌دهم 
به حسن روحانی رای می‌دهم 
ما رای می‌دهیم تا آرامش ادامه یابد 
به روحانی رای می‌دهم... 
گامی به سوی بی‌سالاری 
در هر جایی، حضور خود را نشان دهید 
کتاب «جنسیت و فلسفه سیاسی انتخابات» منتشر شد 
سايه انتخابات رياست‌جمهوری بر سر نمايشگاه كتاب 
زنان ایرانی سرود صلح و آشتی برای جامعه جهانی سر می دهند  
نمی توان با انتخابات قهر کرد 
جنسیت، تکثرگرائی و انتخابات 
جنسیت، تحزب و تمامیت خواهی 
جنسیت و انتخابات ملی 
جنسیت، دمکراسی و انتخابات 
جنسیت و مقتضیات انتخابات دمکراتیک  
جنسیت، اگزیستانسیالیسم و انتخابات  
شهلا لاهیجی: شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای زن را تایید کند 
جنسیت و همبرابری در انتخابات (یادداشتی اختصاصی از دکتر عباس محمدی اصل) 
جنسیت، همدلی و شایسته سالاری 
فعالیت های کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در تقابل با منافع جمهوری اسلامی ایران نیست 
جنسیت و انتخابات آزاد (یادداشت اختصاصی از دکتر عباس محمدی اصل) 
جنسیت و اقتدار انتخاباتی 
گام بلند زنان برای تحقق سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران  
انتخابات مشارکتی و پدیداری به نام زن 
جنسیت، انتخابات و نفی خودکامگی 
تا بهارستان راهی نیست  
نفوذ زنان بر انتخابات 
پرچمداری زنان ایران در زمینه تحقق اهداف سند توسعه هزاره  
زنان و مجلس آینده  
خیز زنان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم- رونمایی از طرح تغییر چهره مردانه مجلس 
جنسیت، خصومت و انتخابات (یادداشتی اختصاصی از دکتر عباس محمدی اصل) 
اجراي قانون اساسي، مهم‌ترين خواسته ما است 
خرد جمعی می‌گوید دوباره به روحانی رای بدهیم- با «سفر به شب» استاد بیضایی می‌آییم 

تماس با ما

بازدید امروز : 731
بازدید دیروز : 2884
بازدید ماه جاری : 60577
کل بازدید ها : 727544
 

کاربران آنلاین :  3
 

  تلفن دفتر فروش : 88723936 - 88722665
  نمابر : 88722665 
  ایمیل : roshangaran68@gmail.com 
  آدرس : خیابان یوسف آباد میدان فرهنگ – خیابان 33 – نبش آماج – شماره 21- واحد 3

کلیه حقوق این سایت متعلق به انتشارات روشنگران می باشد.